Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Brak tchu Orwell, George
5 Dramaty wybrane Szaniawski, Jerzy
7 Jak mądrze zadbać o swojego psa i kota Firlej-Oliwa, Magda
4 Ojciec zadżumionych Słowacki, Juliusz
8 Tajemniczy opiekun Webster, Jean
9 Kot kontra pies Kot Nieteraz Pies Nierusz
8 O kurze, która opuściła podwórze Hwang, Sun-mi
1 Dramaty Czechow, Anton
5 Dramaty Czechow, Anton
1 Jestem kotem Sōseki, Natsume
1 Kiedy znów zakwitną białe bzy Hemar, Marian
6 Książę Śliwińska, Monika
6 Na dnie w Paryżu i Londynie George, Orwell
3 Obłomow Gončarov, Ivan Aleksandrovič
3 Pani Bovary Flaubert, Gustave
2 Sedno rzeczy Sōseki, Natsume
3 Śmierć Iwana Iljicza Tołstoj, Lew
1 Wybór Zofii Styron, William
4 Ziemia jałowa Eliot, Thomas Stearns
1 Złodziejka książek Zusak, Markus
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo