Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1. W CZYTANIU
Dramaty Czechow, Anton
Kiedy znów zakwitną białe bzy Hemar, Marian
Złodziejka książek Zusak, Markus
Wybór Zofii Styron, William
Jestem kotem Sōseki, Natsume
2. BELETRYSTYKA
Brak tchu Orwell, George
Sedno rzeczy Sōseki, Natsume
3. KLASYKA
Obłomow Gončarov, Ivan Aleksandrovič
Śmierć Iwana Iljicza Tołstoj, Lew
Pani Bovary Flaubert, Gustave
4. LIRYKA
Ojciec zadżumionych Słowacki, Juliusz
Ziemia jałowa Eliot, Thomas Stearns
5. DRAMAT
Dramaty wybrane Szaniawski, Jerzy
Dramaty Czechow, Anton
6. BIOGRAFIE i WSPOMNIENIA
Na dnie w Paryżu i Londynie George, Orwell
Książę Śliwińska, Monika
7. PORADNIKI
Jak mądrze zadbać o swojego psa i kota Firlej-Oliwa, Magda
8. DZIECI i NASTOLATKI
O kurze, która opuściła podwórze Hwang, Sun-mi
Tajemniczy opiekun Webster, Jean
9. SATYRA
Kot kontra pies Kot Nieteraz Pies Nierusz
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo