Komediantka

Autor:
Władysław Stanisław Reymont (1867-1925) ...
Wyd. w latach:
1896 - 2024
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
książki
powieści
Więcej informacji...
3.5 (2 głosy)

Władysław Stanisław Reymont Komediantka ISBN 978-83-288-2728-8 Maryanowi Gawalewiczowi Autor. I Bukowiec, stacya kolei dąbrowskiej, leży w przepysznem miejscu! Wycięto krętą linię pomiędzy wzgórzami, okrytemi bukiem i sosną, i w punkcie najrówniejszym, pomiędzy olbrzymią górą, sterczącą nad lasami nagiemi łysinami skal zwietrzałych, a długą i wązką dolinką, pełną wód i błot zarosłych postawiono stacyę. Dworzec z cegły nietynkowanej, jednopiętrowy, z mieszkani...

Władysław Stanisław Reymont

Ur.
7 maja 1867 r. w Kobielach Wielkich
Zm.
5 grudnia 1925 r. w Warszawie
Najważniejsze dzieła:
Chłopi (1904-1909), Ziemia Obiecana (1899), Komediantka (1896), Fermenty (1897)

Jeden z najwybitniejszych polskich pisarzy, twórca powieści i nowel, czołowy twórca okresu Młodej Polski. Jego prozę cechuje realizm z elementami naturalizmu. Urodził się w zdeklasowanej rodzinie szlacheckiej jako syn organisty (nazwisko ojca brzmiało Rejment) i zubożałej szlachcianki. Edukację zakończył we wczesnym wieku. Próbował wielu zawodów: był krawcem, wędrownym aktorem, pracował na kolei i myślał o wstąpieniu do zakonu. Ostatecznie jednak swoje powołanie odkrył w pisarstwie, które przyniosło mu światową sławę. W 1924 roku, jako drugi Polak, dostał Nagrodę Nobla za pisaną przez ponad siedem lat powieść Chłopi.

  • autor: Marianna Krawczyk
Kupując książkę wspierasz fundację Nowoczesna Polska, która propaguje ideę wolnej kultury. Wolne Lektury to biblioteka internetowa, rozwijana pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W jej zbiorach znajduje się kilka tysięcy utworów, w tym wiele lektur szkolnych zalecanych do użytku przez MEN, które trafiły już do domeny publicznej. Wszystkie dzieła są odpowiednio opracowane - opatrzone przypisami oraz motywami.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Dobrze było w końcu poznać nie tylko tytułową komediantkę, ale całe środowisko komediantów z podrzędnego towarzystwa teatralnego. I bynajmniej nie jest to opowieść o celebrytach, ale o krowientach, histeryczkach, intrygantkach, cynikach i alkoholikach. Osobliwy był to półświatek i osobliwe czasy. • Niekoniecznie polubiłam Jankę Orłowską, główną bohaterkę, a i jej historia wydała mi się dość przewidywalna i mało odkrywcza, jednak opis mechanizmów funkcjonowania teatralnej grupy wyszedł Reymontowi pierwszorzędnie i dla mnie w nim tkwi siła tego utworu. Będę długo mieć przed oczyma tę scenę: „a one już teraz kłóciły się coraz ordynarniej, nie przerywając sobie ani na chwilę charakteryzacji i ubierania pośpiesznego”. • Świetnie według mnie oddał Reymont teatralny zew, który wezwał Jankę, a także syna Sowińskiej i nie pozwalał im, z raz obranej drogi, zawrócić. Z jednej strony wyobrażenie sztuki wysokiej, artystyczne posłannictwo, a z drugiej nędza, ohyda i rozkład. Być aktorem wtedy wcale nie brzmiało dumnie, z zawodem tym wiązało się jedynie pasmo udręk, upokorzeń i nieszczęść. • Czułam obecność ducha Gabrieli Zapolskiej unoszącej się nad tym tekstem, w końcu i ona była taką komediantką.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
fiolka
Opis
Inne tytuły:Komediantaka Cz.2 Komediantaka Cz.1 Komediantka. T. 4 powieść
Autorzy:Władysław Stanisław Reymont (1867-1925) Władysław St Reymont Władysław Reymont Ewa Krasnodębska
Opracowanie:Tomasz Jodełka-Burzecki (1919-1989) Irena Orlewiczowa Tomasz Jodełko-Burzecki Adam Bar (1895-1955) Tomasz Jodełka
Posłowie:Tomasz Jodełka-Burzecki (1919-1989)
Lektorzy:Marcin Popczyński Ewa Krasnodębska Danuta Stenka Dorota Stenka
Wstęp:Adam Grzymała-Siedlecki (1876-1967)
Przygotowanie do druku:Tomasz Jodełka-Burzecki (1919-1989) Irena Orlewiczowa
Redakcja:Zygmunt Szweykowski (1894-1978)
Przedmowa:Tomasz Jodełka-Burzecki (1919-1989) Zygmunt Szweykowski (1894-1978) Zdzisław Dębicki (1871-1931)
oraz:Danuta Stenka Dorota Stenka
Wydawcy:Hachette Livre Polska (2007-2024) Wolne Lektury (2020-2022) Legimi (2017-2022) ebookpoint BIBLIO (2020) Saga Egmont (2019-2020) Avia-Artis (2017-2020) NASBI (2016-2020) IBUK Libra (2015-2019) KtoCzyta.pl (2015-2018) Ventigo Media (2016) Tower Press (2005) Zielona Sowa (2005) Wydawnictwo Słowo (1996) Państwowy Instytut Wydawniczy (1961-1989) Zakład Wydawnictw i Nagrań Polskiego Związku Niewidomych (1981) Państwowe Wydawnictwo Naukowe (1978) Wydawnictwo Literackie (1955-1957) Gebethner i Wolff (1911-1949) nakład Gebethnera i Wolffa (1896-1949) Polskie Media Amer. Com SA Polski Związek Niewidomych - Zakład Wydawnictw i Nagrań Wydawnictwo Tygodnika Ilustrowanego
Serie wydawnicze:Pisma Najsłynniejsze Powieści dla Kobiet Niezapomniane Lektury Biblioteka Klasyki Polskiej i Obcej Biblioteka Polska Bibljoteka Tygodnika Illustrowanego Arcydzieła Literatury Polskiej Arcydzieła Literatury Polskiej - Zielona Sowa Perły Literatury Pisma / Reymont Władysław Stanisław kolekcja Hachette wydanie zbiorowe zupełne ze wstępem Adama Grzymały-Siedleckiego i portretem autora wydanie zbiorowe zupełne ze wstępem Zdzisława Dębickiego
ISBN:9788726322903 9788726442977 83-06-00008-0 83-06-01873-7 83-7385-240-9 83-87033-01-4 978-83-282-5497-8 978-83-288-0797-6 978-83-288-1773-9 978-83-65810-97-7 978-83-7389-884-4 978-83-7448-410-7 978-83-790333-2-4 83-06-1873-7
ISSN:0137-9186
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki epika kasety magnetofonowe książki literatura literatura piękna nagrania powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 95 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo