2025 PRZECZYTANE
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Szopka Papużanka, Zośka
Pan Błysk Tolkien, J. R. R.
Skradzione muffinki i inne komiksy Widmark, Martin
Pan Stópka i pyzy dla krokodyla Zychla, Katarzyna
Walenty i spółka podróżują w czasie Oworuszko, Monika
Tappi i poduszka dla Chichotka Mortka, Marcin
Kawa u żyrafy Kosmowska, Barbara
Sabotaż w punkcie skupu i inne komiksy Widmark, Martin
Operacja złoto Baltazara Horst, Jørn Lier
Rękawiczki wojowniczki, czyli supermoce na wyciągnięcie ręki Skrodzki, Adam
2.
Pozdrowienia od nieśmiałego rekina Iwasa, Megumi
Brygada Brawurowych Kur Skrodzki, Adam
Dziwne zwierzęta Olsson, Lotta
Łakome Lebda, Małgorzata
Mleczarz Burns, Anna
Bobek Samsel, Zuzanna
Światłoczułość Jarno, Jakub
Hałastra Helfer, Monika
Szczęście ma smak poziomek Canal, Eulália
Sam w domu Olsson, Lotta
3.
Maskarada Olsson, Lotta
Moja nitka Pakulnis, Maria Wodecka, Dorota
Kapelusz Pani Wrony Parlak, Danuta
Karol jedzie do miasta Martin, David
8+2 i domek w lesie Vestly, Anne-Catharina
Inna podróż Olsson, Lotta
Tajemnica kościoła Widmark, Martin
Pachinko Lee, Min Jin
Sens życia Olsson, Lotta
Jak zostałem królem Wakuła, Paweł
4.
Operacja Traktor Horst, Jørn Lier
Walenty i spółka znajdują mapę Oworuszko, Monika
Walenty i spółka organizują olimpiadę Oworuszko, Monika
Zielona dywersja i inne komiksy Widmark, Martin
Tappi i urodzinowe ciasto Mortka, Marcin
Tappi i wspaniała przyjaźń Mortka, Marcin
Brygada Brawurowych Kur Skrodzki, Adam
Pan Stópka i jajko kosmitów Zychla, Katarzyna
Pan Stópka i nie taki zwykły kot Zychla, Katarzyna
5.
Pan Stópka i papuga ze Szmaragdowej Wyspy Zychla, Katarzyna
8+2 i pierwsze święta Vestly, Anne-Catharina
Jestem głód Dvořáková, Petra
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo