Drzewo do samego nieba

Autor:
Maria Terlikowska (1920-1990) ...
Ilustracje:
Sara Olszewska ...
Opracowanie:
Katarzyna Uhma
Wyd. w latach:
1975 - 2024
Autotagi:
druk
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań
Więcej informacji...
4.2 (5 głosów)

Brzydkie kamienice i jeszcze brzydsze podwórko nie przyciągało żadnego z dzieci. Nie było tam nic do robienia, na dodatek zazwyczaj nie wolno się było oddalać w ciekawsze miejsca. Zupełnie inaczej sprawa wyglądała z dostojnym i wysokim drzewem, znajdującym się między budynkami. Miejscowi chłopcy od razu sobie je upodobali i ochrzcili na oficjalne miejsce wszelkich spotkań. Od tej chwili dzień w dzień, kiedy tylko mieli na to wolną chwilę po szkole, z uwielbieniem wchodzili na coraz to wyższe gałęzie, aby przesiadywać na nich. Tam zaczynały się długie rozmowy i obserwacje sąsiadów. Chłopcy poznali wszystkich, którzy zamieszkiwali okolice, a co więcej, zdobyli spore grono przyjaciół, nie tylko w swoim wieku. Po raz pierwszy zetknęli się z trudnymi problemami, jak na przykład samotna starsza pani, która podczas wojny straciła swoje dzieci i teraz stara się jak najlepiej dbać o inne. Ich rozmowy i rozważania zainteresują każdego młodego Czytelnika, szczególnie dzięki prostocie w przekazie. Rzeczy skomplikowane zostają przetłumaczone na odpowiednie dla najmłodszych i przez to mogą znacznie lepiej do nich trafić. W książce nastaje jednak moment, gdy stare kamienice zostają przeznaczone do rozbiórki, a drzewo skazane na ścięcie. Oczywiście nikt się na to nie chce zgodzić i wszyscy wspólnymi siłami starają się ocalić niezaprzeczalny atrybut miejscowych dzieci. Tylko czy taka walka ma jeszcze sens?
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • „Drzewo do samego nieba” opowiada o podwórkowych przygodach małej grupki dzieci. Tytułowe drzewo jest olbrzymie i rośnie na samym środku niewielkiego podwórka, które otaczają ze wszystkich stron wysokie budynki mieszkalne - kamienice. Wkrótce ich mieszkańcy je opuszczą, bo domy te przeznaczone zostały do rozbiórki. Dzieciaki nie wyobrażają sobie życia bez ich drzewa. Codziennie się na nie wspinają, bo dostarcza im ono coraz lepszych przygód. Przy okazji penetrują, co poszczególni lokatorzy na piętrach wyprawiają w swych ciasnych mieszkankach. W ten sposób poznają też nieco bliżej swych sąsiadów. Drzewo to dla nich nie lada rozrywka, ale nie wszystkim dorosłym się te wspinaczki podobają. Jak to dorośli, widzą w tej dziecięcej zabawie wyłącznie nieb­ezpi­ecze­ństw­o. Jednak, gdy po pewnym nieszczęśliwym incydencie po podwórku rozchodzi się wieść o rychłej wycince drzewa, niemalże wszyscy mieszkańcy stają w jego obronie. Zawiązują komitet protestacyjny, dzięki któremu ten niesamowity element ich tożsamości zostaje ocalony. • Książka Marii Terlikowskiej jest napisane bardzo prostym, zrozumiałam językiem. Mnie nie ujęła, ani pod kątem fabularnym, ani ilustracyjnym. Powiedziałabym, że jest po prostu zwyczajną opowieścią, która z pewnością nie zapadnie dzieciom na długo w pamięć.
  • Ciekawe przygody dwóch chłopców i ich drzewa.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autorzy:Maria Terlikowska (1920-1990) Sara Olszewska Teresa Wilbik Teresa Wilbik-Stanny
Ilustracje:Sara Olszewska Teresa Wilbik Teresa Wilbik-Stanny Zdzisław Byczek
Opracowanie:Katarzyna Uhma
Tłumacz:Teresa Wilbik
Redakcja:Katarzyna Uhma
Wydawcy:Wydawnictwo Greg (2019-2024) Wydaw. Muza SA (2015-2019) Nasza Księgarnia (1987) Krajowa Agencja Wydawnicza (1975-1982) Krajowa Agnecja Wydawnicza (1978)
Serie wydawnicze:Kolorowa Klasyka Muzeum Książki Dziecięcej Poleca Lektura (Greg) Lektura z Opracowaniem Lektura Muzeum Książki Dziecięcej opracowanie polecane przez nauczycieli i egzaminatorów polecane przez egzaminatorów
ISBN:978-83-7517-325-3 978-83-7517-328-4 978-83-7517-341-3 978-83-7517-342-0 978-83-7758-985-4 978-83-7517-328-4 978-83-7517-341-3 8-83-7758-985-4 978-83-7758-982-4
Autotagi:beletrystyka druk epika historia ikonografia książki literatura literatura piękna literatura stosowana opowiadania podręczniki powieści proza publikacje dydaktyczne szkoły podstawowe zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 95 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo