Drzewo do samego nieba

Autor:
Maria Terlikowska (1920-1990) ...
Ilustracje:
Sara Olszewska ...
Opracowanie:
Katarzyna Uhma
Wyd. w latach:
1975 - 2024
Autotagi:
druk
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań
Więcej informacji...
4.8 (4 głosy)

Brzydkie kamienice i jeszcze brzydsze podwórko nie przyciągało żadnego z dzieci. Nie było tam nic do robienia, na dodatek zazwyczaj nie wolno się było oddalać w ciekawsze miejsca. Zupełnie inaczej sprawa wyglądała z dostojnym i wysokim drzewem, znajdującym się między budynkami. Miejscowi chłopcy od razu sobie je upodobali i ochrzcili na oficjalne miejsce wszelkich spotkań. Od tej chwili dzień w dzień, kiedy tylko mieli na to wolną chwilę po szkole, z uwielbieniem wchodzili na coraz to wyższe gałęzie, aby przesiadywać na nich. Tam zaczynały się długie rozmowy i obserwacje sąsiadów. Chłopcy poznali wszystkich, którzy zamieszkiwali okolice, a co więcej, zdobyli spore grono przyjaciół, nie tylko w swoim wieku. Po raz pierwszy zetknęli się z trudnymi problemami, jak na przykład samotna starsza pani, która podczas wojny straciła swoje dzieci i teraz stara się jak najlepiej dbać o inne. Ich rozmowy i rozważania zainteresują każdego młodego Czytelnika, szczególnie dzięki prostocie w przekazie. Rzeczy skomplikowane zostają przetłumaczone na odpowiednie dla najmłodszych i przez to mogą znacznie lepiej do nich trafić. W książce nastaje jednak moment, gdy stare kamienice zostają przeznaczone do rozbiórki, a drzewo skazane na ścięcie. Oczywiście nikt się na to nie chce zgodzić i wszyscy wspólnymi siłami starają się ocalić niezaprzeczalny atrybut miejscowych dzieci. Tylko czy taka walka ma jeszcze sens?
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Ciekawe przygody dwóch chłopców i ich drzewa.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autorzy:Maria Terlikowska (1920-1990) Sara Olszewska Teresa Wilbik Teresa Wilbik-Stanny
Ilustracje:Sara Olszewska Teresa Wilbik Teresa Wilbik-Stanny Zdzisław Byczek
Opracowanie:Katarzyna Uhma
Tłumacz:Teresa Wilbik
Redakcja:Katarzyna Uhma
Wydawcy:Wydawnictwo Greg (2019-2024) Wydaw. Muza SA (2015-2019) Nasza Księgarnia (1987) Krajowa Agencja Wydawnicza (1975-1982) Krajowa Agnecja Wydawnicza (1978)
Serie wydawnicze:Kolorowa Klasyka Muzeum Książki Dziecięcej Poleca Lektura (Greg) Lektura z Opracowaniem Lektura Muzeum Książki Dziecięcej opracowanie polecane przez nauczycieli i egzaminatorów polecane przez egzaminatorów
ISBN:978-83-7517-325-3 978-83-7517-328-4 978-83-7517-341-3 978-83-7517-342-0 978-83-7758-985-4 978-83-7517-328-4 978-83-7517-341-3 978-83-7517-342-0 978837517340 8-83-7758-985-4 978-83-7758-982-4
Autotagi:beletrystyka druk epika historia ikonografia książki literatura literatura piękna literatura stosowana opowiadania podręczniki powieści proza publikacje dydaktyczne szkoły podstawowe zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 95 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo