Literatura dla dzieci i młodzieży
Półka Tytuł Twórca Ocena
4 101 rzeczy, które musisz zrobić, zanim dorośniesz Stefanovic, Sofija Ivanoff, George
Taylor, Peter
2 Bajkoteka Śliwiak, Tadeusz
4 Bransoletka
1 Coś z niczego Górnicka-Zdziech, Izabela
2 Co robią mrówki Brykczyński, Marcin
1 Cudnie paskudnie Witek, Rafał
3 Czas meteorów Onichimowska, Anna
3 Czekoladki dla sąsiadki Gellner, Dorota
2 Dokąd iść?
3 Dziewczynka z parku Kosmowska, Barbara
3 Gęś która zniosła złote jajka Chatto, Shaun
1 Kamila Barańska, Ewa
2 Kłopot Mazur, Iwona
4 Kolory ludzi Böszörményi, Gyula
3 Książka z dziurą Tullet, Hervé
1 McDusia Musierowicz, Małgorzata
3 Miasteczko Mamoko Mizielińska, Aleksandra Mizieliński, Daniel
2 Moja pierwsza książeczka Themerson, Franciszka Weinles
2 Nieśmiałek Chutnik, Sylwia
3 Nowe fikołki pana Pierdziołki Zysk, Tadeusz Grzegorczyk, Jan
Lajborek-Jarysz, Katarzyna
2 Opowiadania z uśmiechem Kalenik, Iwona Cała, Iwona
3 O Melanii, Melchiorze i panu Przypadku Jędrzejewska-Wróbel, Roksana
1 Paluszkami tak i siak Barańska, Małgorzata
2 Pisklak Orlińska, Zuzanna
1 Przewodnik prawdziwych tropicieli Wajrak, Adam
2 Pułapka na ktosia Nowak, Ewa
1 Samotne wyspy i storczyk Onichimowska, Anna
1 Sztuka pisania Juda-Mieloch, Małgorzata
4 Wielka wyprawa Ciumków Beręsewicz, Paweł
4 Wielkie małe kobietki Polewska, Aleksandra
1 Wtedy lecę wysoko Freeman, Hilary
1 Zabawy plastyczne dla dzieci Tołłoczko, Joanna
3 Zaginiona McKenzie, Sophie
4 Zaskórniaki i inne dziwadła z krainy portfela Kasdepke, Grzegorz
1 Zawodowcy Beręsewicz, Paweł
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo