Literatura dla dzieci i młodzieży
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Przewodnik prawdziwych tropicieli Wajrak, Adam
Zawodowcy Beręsewicz, Paweł
McDusia Musierowicz, Małgorzata
Sztuka pisania Juda-Mieloch, Małgorzata
Coś z niczego Górnicka-Zdziech, Izabela
Cudnie paskudnie Witek, Rafał
Wtedy lecę wysoko Freeman, Hilary
Kamila Barańska, Ewa
Paluszkami tak i siak Barańska, Małgorzata
Samotne wyspy i storczyk Onichimowska, Anna
Zabawy plastyczne dla dzieci Tołłoczko, Joanna
2.
Pułapka na ktosia Nowak, Ewa
Bajkoteka Śliwiak, Tadeusz
Moja pierwsza książeczka Themerson, Franciszka Weinles
Dokąd iść?
Kłopot Mazur, Iwona
Opowiadania z uśmiechem Kalenik, Iwona Cała, Iwona
Co robią mrówki Brykczyński, Marcin
Nieśmiałek Chutnik, Sylwia
Pisklak Orlińska, Zuzanna
3.
Zaginiona McKenzie, Sophie
Dziewczynka z parku Kosmowska, Barbara
Czekoladki dla sąsiadki Gellner, Dorota
Czas meteorów Onichimowska, Anna
Miasteczko Mamoko Mizielińska, Aleksandra Mizieliński, Daniel
Nowe fikołki pana Pierdziołki Zysk, Tadeusz Grzegorczyk, Jan
Lajborek-Jarysz, Katarzyna
Książka z dziurą Tullet, Hervé
O Melanii, Melchiorze i panu Przypadku Jędrzejewska-Wróbel, Roksana
Gęś która zniosła złote jajka Chatto, Shaun
4.
Wielka wyprawa Ciumków Beręsewicz, Paweł
101 rzeczy, które musisz zrobić, zanim dorośniesz Stefanovic, Sofija Ivanoff, George
Taylor, Peter
Bransoletka
Kolory ludzi Böszörményi, Gyula
Wielkie małe kobietki Polewska, Aleksandra
Zaskórniaki i inne dziwadła z krainy portfela Kasdepke, Grzegorz
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo