Nobliści w dziedzinie literatury w naszych zbiorach
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Ahat ili Tokarczuk, Olga
7 Baśnie i legendy Sienkiewicz, Henryk
3 Bieguni Tokarczuk, Olga
6 Burza Reymont, Władysław Stanisław
6 Chłopi Reymont, Władysław-Stanisław
2 Czuły narrator Tokarczuk, Olga
5 Dolina Issy Miłosz, Czesław
3 Dom dzienny, dom nocny Tokarczuk, Olga
4 Dwukropek Szymborska, Wisława
3 Empuzjon Tokarczuk, Olga
5 Hymn o Perle Miłosz, Czesław
1 Jak zdobyć Nagrodę Nobla? Radziwiłł, Katarzyna
8 Janko Muzykant Sienkiewicz, Henryk
7 Krzyżacy Sienkiewicz, Henryk
3 Księgi Jakubowe Tokarczuk, Olga
3 Lalka i perła Tokarczuk, Olga
8 Latarnik Sienkiewicz, Henryk
4 Ludzie na moście Szymborska, Wisława
5 Miłosz Zawada, Andrzej
2 Opowiadania bizarne Tokarczuk, Olga
3 Podróż ludzi Księgi Tokarczuk, Olga
5 Poezje Miłosz, Czesław
2 Prawiek i inne czasy Tokarczuk, Olga
3 Prowadź swój pług przez kości umarłych Tokarczuk, Olga
7 Quo vadis Sienkiewicz, Henryk
6 Reymont Koc, Barbara
7 Rodzina Połanieckich Sienkiewicz, Henryk
5 Rodzinna Europa Miłosz, Czesław
7 Szkice węglem Sienkiewicz, Henryk
5 Widzenia nad Zatoką San Francisco Miłosz, Czesław
5 Wiersze Miłosz, Czesław
4 Wiersze wybrane Szymborska, Wisława
6 Wiosna Reymont, Władysław Stanisław
4 Wisława Szymborska Legeżyńska, Anna
8 W pustyni i w puszczy Sienkiewicz, Henryk
7 Za chlebem Sienkiewicz, Henryk
2 Zgubiona dusza Tokarczuk, Olga
5 Zniewolony umysł Miłosz, Czesław
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo