Nobliści w dziedzinie literatury w naszych zbiorach
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Jak zdobyć Nagrodę Nobla? Radziwiłł, Katarzyna
2.
Ahat ili Tokarczuk, Olga
Opowiadania bizarne Tokarczuk, Olga
Zgubiona dusza Tokarczuk, Olga
Prawiek i inne czasy Tokarczuk, Olga
Czuły narrator Tokarczuk, Olga
3. Nagroda Nobla 2018 - Olga Tokarczuk
Lalka i perła Tokarczuk, Olga
Empuzjon Tokarczuk, Olga
Prowadź swój pług przez kości umarłych Tokarczuk, Olga
Księgi Jakubowe Tokarczuk, Olga
Bieguni Tokarczuk, Olga
Dom dzienny, dom nocny Tokarczuk, Olga
Podróż ludzi Księgi Tokarczuk, Olga
4. Nagroda Nobla 1996 - Wisława Szymborska
Wisława Szymborska Legeżyńska, Anna
Wiersze wybrane Szymborska, Wisława
Dwukropek Szymborska, Wisława
Ludzie na moście Szymborska, Wisława
5. Nagroda Nobla 1980 - Czesław Miłosz
Miłosz Zawada, Andrzej
Poezje Miłosz, Czesław
Zniewolony umysł Miłosz, Czesław
Dolina Issy Miłosz, Czesław
Wiersze Miłosz, Czesław
Hymn o Perle Miłosz, Czesław
Rodzinna Europa Miłosz, Czesław
Widzenia nad Zatoką San Francisco Miłosz, Czesław
6. Nagroda Nobla 1924 - Władysław Reymont
Chłopi Reymont, Władysław-Stanisław
Reymont Koc, Barbara
Burza Reymont, Władysław Stanisław
Wiosna Reymont, Władysław Stanisław
7. Nagroda Nobla 1905 - Henryk Sienkiewicz
Za chlebem Sienkiewicz, Henryk
Krzyżacy Sienkiewicz, Henryk
Baśnie i legendy Sienkiewicz, Henryk
Quo vadis Sienkiewicz, Henryk
Rodzina Połanieckich Sienkiewicz, Henryk
Szkice węglem Sienkiewicz, Henryk
8.
W pustyni i w puszczy Sienkiewicz, Henryk
Latarnik Sienkiewicz, Henryk
Janko Muzykant Sienkiewicz, Henryk
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo