Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1. ULUBIONE
Żaden koniec Papużanka, Zośka
Coraz mniej światła Haratischwili, Nino
Powróceni Gurnah, Abdulrazak
Saturnin Małecki, Jakub
Kwiaty dla Algernona Keyes, Daniel
Labirynt duchów Ruiz-Zafón, Carlos
Słowik Hannah, Kristin
Ósme życie Haratischwili, Nino
2. ULUBIONE
Gra anioła Ruiz Zafón, Carlos
Więzień nieba Ruiz Zafón, Carlos Marrodán Casas, Carlos
Zafon, Carlos
Català-Roca, Francesc
Okrasko, Katarzyna
Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza
To ja byłem Vermeerem Wynne, Frank
Za niebieskimi drzwiami Szczygielski, Marcin
Torsje Zaranek, Łukasz A.
Pokalanie Czerwiński, Piotr
Kobieta w lustrze Schmitt, Eric-Emmanuel
Berek Szczygielski, Marcin
3. ULUBIONE
Tatuażysta z Auschwitz Morris, Heather
Muza Burton, Jessie
Stulatek, który wyskoczył przez okno i zniknął Jonasson, Jonas
Tajemnica mojej matki Witterick, Jenny L.
Złodziejka książek Zusak, Markus
Wszystko, co lśni Catton, Eleanor
Zakonnice odchodzą po cichu Abramowicz, Marta
Światło, którego nie widać Doerr, Anthony
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo