2020 PRZECZYTANE
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Ta dziewczyna Frances, Michelle
Gdzie śpiewają raki Owens, Delia
Książka Łoziński, Mikołaj
Drzewo migdałowe Cohen Corasanti, Michelle
Kasztanowy ludzik Sveistrup, Søren
Zagrożone dziedzictwo Adamczewski, Leszek
Hen Wiśniewska, Ilona Wiśniewska-Weiss, Ilona
Będzie bolało Kay, Adam
Drabina do nieba Boyne, John
Dylemat Paris, B.A.
2.
Sabo się zatrzymał Horvat, Oto
O nie, Dudusiu! Haughton, Chris
Bibliotekarka z Auschwitz Iturbe, Antonio G.
Pasażerka Posmysz, Zofia
Ukochane równanie profesora Ogawa, Yoko
Marny Greer, Andrew Sean
27 śmierci Toby'ego Obeda Gierak-Onoszko, Joanna
Dziewczyna z konbini Murata, Sayaka
Znikanie Morska, Izabela
Mamo, chcę kupę! Glowacki, Jamie
3.
Wielkie kłamstewka Moriarty, Liane Prószyński i S-ka
W poszukiwaniu Niebieskiej Marchewki Telleschi, Sébastien
Historie podniebne Małecki, Jakub
Podróż Cilki Morris, Heather
Gdzie są architektki? Stratigakos, Despina
Saturnin Małecki, Jakub
Prawiek i inne czasy Tokarczuk, Olga
Afryka Kazika Wierzbicki, Łukasz J.
Płuczki Reszka, Paweł Piotr
Stacja Tokio Ueno Miri, Yu
4.
Ogród kobiet Montero, Carla
Oświęcim Kącki, Marcin
Była sobie rzeka Setterfield, Diane
Książę Parys, Magdalena
Michał Anioł 1475-1564 Müntz, Eugene
Wyznanie Burton, Jessie
Cesarski zegarmistrz Ransmayr, Christoph
W odbiciu Małecki, Jakub
Udręka i ekstaza Stone, Irving
Pustostany Kotas, Dorota
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo