Pasażerka

Autor:
Zofia Posmysz (1923-2022)
Lektor:
Elżbieta Kijowska ...
Wyd. w latach:
1964 - 2020
Wydane w seriach:
Audiobook
Audiobook - Heraclon International
Biblioteka Teatru Wielkiego Opery Narodowej
Seria Głowy Wawelskie
Autotagi:
audiobooki
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
5.0 (2 głosy)

Liza, była esesmanka i strażniczka w obozie koncentracyjnym w Auschwitz, wiele lat po wojnie podczas podróży transatlantykiem spotyka jedną ze swych ofiar. Spotkanie na statku – przestrzeni zamkniętej – zmusza bohaterki do stawienia czoła przeszłości i zmierzenia się z dramatycznymi wspomnieniami.

Zofia Posmysz (ur. 1923) w wieku 18 lat została więźniarką Auschwitz. W „Pasażerce” opisała świat obozów koncentracyjnych z punktu widzenia oprawcy. Autorka początek swojej „drogi przez mękę” wspomina tak: „Kiedy zobaczyłam napis 'Arbeit macht frei' pomyślałam, że nie będzie źle, bo ja się roboty nie boję. Nieraz przecież pomagałam dziadkom przy sianokosach".

Po wojnie pracowała jako pisarka i dziennikarka radiowa, była m.in. współautorką powieści radiowej „W Jezioranach”. Tworzyła reportaże, słuchowiska, a jej debiutem było słuchowisko „Pasażerka”. Nadało je radio, po czym telewizja. Tematem zainteresował się Andrzej Munk i zaproponował Zofii Posmysz napisanie noweli filmowej. Realizacja filmu jednak została przerwana – Andrzej Munk zginął w wypadku samochodowym. Powieść stanowi rozwinięcie noweli.

„Pasażerka” tłumaczona była na kilkanaście języków, m.in. na język rosyjski, by w ostatnich latach z muzyką Mieczysława Weinberga przemierzać świat jako opera.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • "Pasażerka" to bez wątpienia jedna z ciekawszych książek dotyczących wojny oraz zagłady. Napisana w niesamowity sposób, z niepowtarzalną, interesującą fabułą oraz wyrazistymi bohaterami. • Akcja tej krótkiej powieści rozgrywa się na płynącym ku Rio de Janeiro transatlantyku. Liza, główna bohaterka utworu podróżuje wraz ze swym mężem Walterem. Oboje są rodowitymi Niemcami. W pewnym jednak momencie ich spokój podróżowania zostaje zakłócony. Uwagę Lizy przykuwa postać pewnej kobiety. Tytułowa "Pasażerka" wydaje jej się osobą bardzo dobrze znaną. Wiele lat po wojnie Liza zmuszona jest wrócić pamięcią wstecz. Chcąc, nie chcąc musi zmierzyć się z dramatycznymi wspomnieniami. Dokonuje ostatecznego rozliczenia z przeszłością. Snuje swą opowieść, niczym świadek jakiegoś przesłuchania. Walter po dziesięciu latach małżeństwa z Lizą po raz pierwszy słyszy historię, o której wcześniej nie miał bladego pojęcia... Jaki więc związek ma "Pasażerka" z osobą Lizy? I czy fakty ze swego życia podczas wojny, które Liza ujawnia przed Walterem pozwolą przetrwać ich związkowi? • Podczas lektury tej książki rodzi się tak naprawdę bardzo wiele pytań. Nie tylko związanych z dalszymi losami jej głównych bohaterów, ale także tych dotyczących ludzkiej natury. "Pasażerka" to bardzo wartościowa powieść. To niesamowita relacja świadka historii, wielka jej lekcja oraz przestroga dla nas wszystkich na przyszłość, bo do teraz doświadczamy "małych wojen". Polecam gorąco lekturę.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Libretto opery "Pasażerka" Wakacje nad Adriatykiem
Autor:Zofia Posmysz (1923-2022)
Lektorzy:Elżbieta Kijowska Maryla Pawłowska
Libretto:Aleksandr Viktorovič Medvedev (1927-2010)
Redakcja:Tomasz Bilecki
Tłumacz:Agnieszka Kłopocka
Wydawcy:Heraclon International (2020) Storybox.pl (2020) Legimi (2019-2020) NASBI (2019) ebookpoint BIBLIO (2019) w porozumieniu z Wydawnictwem Axis Mundi (2010-2019) Teatr Wielki - Opera Narodowa (2010) Czytelnik (1964-1980) Zakład Wydawnictw i Nagrań Polskiego Związku Niewidomych (1967) Wydawnictwo Storybox.pl - Heraclon International
Serie wydawnicze:Audiobook Audiobook - Heraclon International Biblioteka Teatru Wielkiego Opery Narodowej Seria Głowy Wawelskie
ISBN:83-03-02283-0 978-83-61432-10-4 978-83-61432-99-9 978-83-64980-95-4 978-83-8194-168-6 978-83-8194-169-3 83-03-02283
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura piękna MP3 nagrania powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 30 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo