2020 PRZECZYTANE
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Zagrożone dziedzictwo Adamczewski, Leszek
1 Drabina do nieba Boyne, John
4 Wyznanie Burton, Jessie
1 Drzewo migdałowe Cohen Corasanti, Michelle
1 Ta dziewczyna Frances, Michelle
2 27 śmierci Toby'ego Obeda Gierak-Onoszko, Joanna
2 Mamo, chcę kupę! Glowacki, Jamie
2 Marny Greer, Andrew Sean
2 O nie, Dudusiu! Haughton, Chris
2 Sabo się zatrzymał Horvat, Oto
2 Bibliotekarka z Auschwitz Iturbe, Antonio G.
1 Będzie bolało Kay, Adam
4 Oświęcim Kącki, Marcin
4 Pustostany Kotas, Dorota
1 Książka Łoziński, Mikołaj
3 Historie podniebne Małecki, Jakub
3 Saturnin Małecki, Jakub
4 W odbiciu Małecki, Jakub
3 Stacja Tokio Ueno Miri, Yu
4 Ogród kobiet Montero, Carla
3 Wielkie kłamstewka Moriarty, Liane Prószyński i S-ka
3 Podróż Cilki Morris, Heather
2 Znikanie Morska, Izabela
4 Michał Anioł 1475-1564 Müntz, Eugene
2 Dziewczyna z konbini Murata, Sayaka
2 Ukochane równanie profesora Ogawa, Yoko
1 Gdzie śpiewają raki Owens, Delia
1 Dylemat Paris, B.A.
4 Książę Parys, Magdalena
2 Pasażerka Posmysz, Zofia
4 Cesarski zegarmistrz Ransmayr, Christoph
3 Płuczki Reszka, Paweł Piotr
4 Była sobie rzeka Setterfield, Diane
4 Udręka i ekstaza Stone, Irving
3 Gdzie są architektki? Stratigakos, Despina
1 Kasztanowy ludzik Sveistrup, Søren
3 W poszukiwaniu Niebieskiej Marchewki Telleschi, Sébastien
3 Prawiek i inne czasy Tokarczuk, Olga
3 Afryka Kazika Wierzbicki, Łukasz J.
1 Hen Wiśniewska, Ilona Wiśniewska-Weiss, Ilona
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo