Zbiory biblioteki Zagórów BPMiG
Ziemia Zagórowska
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Tam, gdzie konwalie ... Kulawinek, Zdzisław
Dwa życia jak dwa psalmy Słowiński, Mirosław Jedwab, Leon
Jedwab Tosha
Zagórów Słowiński, Mirosław
Zagórów - szkic do dziejów miasta Stępień, Jerzy
2.
Puszcza Pyzdrska: Olędrskie dziedzictwo Kowalska, Wiesława Chodyła, Zbigniew
Księga rozmaitości wielkopolskich Januszkiewicz, Marcin J. Pleskaczyński, Adam
Nadwarciański Park Krajobrazowy i okolice Frankowski, Tomasz
Peowiacy, pierwsze ofiary okupacji niemieckiej w Zagórowie Jarecki, Marian
Nadwarciański Park Krajobrazowy Chwistek, Marek
Zagórów Michalski, Bogdan
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo