2020
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Akita Kwiatkowski, Zygmunt
1 Chłopiec z Kresów Wandzel, Tomasz
2 Imię wroga Kareta, Mirosława
1 Masz wiadomość Przybyłek, Agata
1 Mistyczki Czaczkowska, Ewa K.
1 Narzeczona z getta Waszut, Sabina
2 Niebieskie motyle Sakowicz, Anna
2 Obietnica Paśnik, Henryka Paśnik, Arkadiusz
2 Planeta K. Milewski, Piotr
1 Prawie nic Karpeles, Eric
2 Przysługa Dmowska, Beata
2 Rozbójnik Boży Hyde, Douglas
2 Siostra Faustyna Kowalska Czaczkowska, Ewa K.
1 To nie deszcz, to ludzie Birenbaum, Halina
1 Trzecia terapia Chlupová, Danuta
1 W niemieckim domu Hess, Annette
1 Życie rodzinne Zanussich Gruszka-Zych, Barbara
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo