2020
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Mistyczki Czaczkowska, Ewa K.
Trzecia terapia Chlupová, Danuta
W niemieckim domu Hess, Annette
Narzeczona z getta Waszut, Sabina
Akita Kwiatkowski, Zygmunt
To nie deszcz, to ludzie Birenbaum, Halina
Życie rodzinne Zanussich Gruszka-Zych, Barbara
Prawie nic Karpeles, Eric
Masz wiadomość Przybyłek, Agata
Chłopiec z Kresów Wandzel, Tomasz
2.
Obietnica Paśnik, Henryka Paśnik, Arkadiusz
Imię wroga Kareta, Mirosława
Niebieskie motyle Sakowicz, Anna
Przysługa Dmowska, Beata
Siostra Faustyna Kowalska Czaczkowska, Ewa K.
Planeta K. Milewski, Piotr
Rozbójnik Boży Hyde, Douglas
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo