Małopolska
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Małopolska Gotfryd, Mariusz
Książki o Małopolsce Paszko, Artur
Rejestr zabytków nieruchomych województwa małopolskiego Janczykowski, Jan
Bibliografia zabytków nieruchomych województwa małopolskiego Kasprzyk, Krystyna
2.
Moje Tatry i Zakopane Momot, Stanisław
3.
Lipowiec Małkowska-Holcerowa, Teresa
Małopolska Chudziński, Edward
Podróże po Małopolsce Budrewicz, Zofia Kania, Marcin
Województwo małopolskie Dyba, Olga
30-lecie odrodzenia samorządu gminnego w Małopolsce Kozioł, Michał Korbiel, Piotr
Lipszyc, Bartosz
"Tygodnik Powszechny" wobec problemów edukacji polonistycznej w latach 1945-1989 (na tle polityki oświatowej) Kur, Elżbieta M.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo