Biografie
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Dymna Baniewicz, Elżbieta
1 Eugeniusz Bodo Wolański, Ryszard
1 Jerzy Turek (Polska) Dziewoński, Roman
1 Kapuściński Domosławski, Artur
1 Na wieki wieków amant Pluciński, Tadeusz Adaszewska, Magdalena
1 Pan Samochodzik i jego autor Łopuszański, Piotr
1 Podwójnie urodzony Pyrkosz, Witold Grużewska, Anna
Komendołowicz, Iza
1 Roman Wilhelmi Rychcik, Marcin
1 Skazane na zapomnienie Rogowski, Grzegorz Pieńkowski, Michał
1 Stawka większa niż kłamstwo Replewicz, Maciej
1 Tani drań Michnikowski, Wiesław Michnikowski, Marcin
1 Wielcy zapomniani Borucki, Marek
1 Z Pokorą przez życie Pokora, Wojciech Pyzia, Krzysztof
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo