Biografie
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Wielcy zapomniani Borucki, Marek
Skazane na zapomnienie Rogowski, Grzegorz Pieńkowski, Michał
Podwójnie urodzony Pyrkosz, Witold Grużewska, Anna
Komendołowicz, Iza
Na wieki wieków amant Pluciński, Tadeusz Adaszewska, Magdalena
Stawka większa niż kłamstwo Replewicz, Maciej
Z Pokorą przez życie Pokora, Wojciech Pyzia, Krzysztof
Eugeniusz Bodo Wolański, Ryszard
Roman Wilhelmi Rychcik, Marcin
Jerzy Turek (Polska) Dziewoński, Roman
Kapuściński Domosławski, Artur
Pan Samochodzik i jego autor Łopuszański, Piotr
Tani drań Michnikowski, Wiesław Michnikowski, Marcin
Dymna Baniewicz, Elżbieta
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo