Literatura dla młodzieży
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Klątwa węża Abbott, Tony
2 As pik Àbíké-Íyímídé, Faridah
2 Na ostrym ogniu Acevedo, Elizabeth
2 Dzieci krwi i kości Adeyemi, Tomi
2 Twój Simon Albertalli, Becky
2 Kumpelka Aldin, Lisa
2 Kronika złamanych serc Alsaid, Adi
3 Krople deszczu Andrews, Kathryn
3 Zaklęcia miłosne i inne katastrofy Angie, Barrett
3 Nightbane Aster, Alex
2 Serce pełne kwiatów Bakewell, Catherine
3 Jarun Banaszyńska, Monika
3 Oblężenie i nawałnica Bardugo, Leigh
3 Games Untold Barnes, Jennifer Lynn
3 Mroźne łzy Barton, Bree
3 This Wicked Fate Bayron, Kalynn
3 Tamsin Beagle, Peter S.
3 Amor na wakacjach Bieniek, Christian Walder, Vanessa
3 Powiedz, żebym został Bonam-Young, Hannah
3 Witchborn Bowling, Nicholas
2 Igrzyska śmierci Collins, Suzanne
1 Opowieść Penryn o końcu świata Ee, Susan
2 Królewski zwiadowca Flanagan, John
1 A imię jej szeptał wiatr Green, Laura
1 Serce świata Kaufman, Amie
2 Szklany tron Maas, Sarah J.
1 Song of the forever rains Mellow, E. J.
2 Płonąca róża Ruston, Justeene
1 Dom złamanych obietnic Rutka, Monika
1 Język magii Thomas, Cari
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo