Literatura dla młodzieży
Półka Tytuł Twórca Ocena
3 Klątwa węża Abbott, Tony
3 As pik Àbíké-Íyímídé, Faridah
3 Na ostrym ogniu Acevedo, Elizabeth
3 Dzieci krwi i kości Adeyemi, Tomi
3 Twój Simon Albertalli, Becky
3 Kumpelka Aldin, Lisa
3 Kronika złamanych serc Alsaid, Adi
4 Krople deszczu Andrews, Kathryn
4 Zaklęcia miłosne i inne katastrofy Angie, Barrett
4 Nightbane Aster, Alex
3 Serce pełne kwiatów Bakewell, Catherine
4 Jarun Banaszyńska, Monika
4 Oblężenie i nawałnica Bardugo, Leigh
4 Games Untold Barnes, Jennifer Lynn
4 Mroźne łzy Barton, Bree
4 This Wicked Fate Bayron, Kalynn
4 Tamsin Beagle, Peter S.
4 Amor na wakacjach Bieniek, Christian Walder, Vanessa
4 Powiedz, żebym został Bonam-Young, Hannah
4 Witchborn Bowling, Nicholas
3 Igrzyska śmierci Collins, Suzanne
1 Sztylet i płomień Doyle, Catherine
2 Opowieść Penryn o końcu świata Ee, Susan
3 Królewski zwiadowca Flanagan, John
2 A imię jej szeptał wiatr Green, Laura
1 Gdzie ukryta jest biblioteka Ibañez, Isabel
2 Serce świata Kaufman, Amie
2 Chasing Paris Krasowska, Maria
2 Rysa na szkle Kurk, Laura Anderson
1 Obietnica smoka Lim, Elizabeth
2 Our perfect forever Łabęcka, Marta
3 Szklany tron Maas, Sarah J.
2 Song of the forever rains Mellow, E. J.
1 Jad, który w nas płynie Prusinowska, Edyta
3 Płonąca róża Ruston, Justeene
2 Dom złamanych obietnic Rutka, Monika
1 Kwitnące pomarańcze Samolik, Zuzanna
5 Sadie Summers, Courtney
2 Strzeż się żniwiarza u bram Tahir, Sabaa
2 Język magii Thomas, Cari
1 Na skrzydłach gwiezdnego blasku Walt Disney Company
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo