Literatura dla młodzieży
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
A imię jej szeptał wiatr Green, Laura
Serce świata Kaufman, Amie
Dom złamanych obietnic Rutka, Monika
Opowieść Penryn o końcu świata Ee, Susan
Język magii Thomas, Cari
Song of the forever rains Mellow, E. J.
2.
Płonąca róża Ruston, Justeene
Serce pełne kwiatów Bakewell, Catherine
Klątwa węża Abbott, Tony
As pik Àbíké-Íyímídé, Faridah
Na ostrym ogniu Acevedo, Elizabeth
Szklany tron Maas, Sarah J.
Igrzyska śmierci Collins, Suzanne
Królewski zwiadowca Flanagan, John
Dzieci krwi i kości Adeyemi, Tomi
Twój Simon Albertalli, Becky
Kumpelka Aldin, Lisa
Kronika złamanych serc Alsaid, Adi
3.
Krople deszczu Andrews, Kathryn
Nightbane Aster, Alex
Jarun Banaszyńska, Monika
Oblężenie i nawałnica Bardugo, Leigh
Games Untold Barnes, Jennifer Lynn
Zaklęcia miłosne i inne katastrofy Angie, Barrett
Mroźne łzy Barton, Bree
This Wicked Fate Bayron, Kalynn
Tamsin Beagle, Peter S.
Amor na wakacjach Bieniek, Christian Walder, Vanessa
Powiedz, żebym został Bonam-Young, Hannah
Witchborn Bowling, Nicholas
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo