Filia 22 (ul. Sienkiewicza 2)
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Krwawy południk albo Wieczorna łuna na zachodzie McCarthy, Cormac
Historia Japonii Totman, Conrad D.
Brzechwa nie dla dzieci Urbanek, Mariusz
Coco Chanel Vaughan, Hal
Autobiografia Borges, Jorge Luis Giovanni, Norman Thomas di
Od czystej formy do literatury faktu Hutnikiewicz, Artur
Traktat o łuskaniu fasoli Myśliwski, Wiesław
Nie ma ekspresów przy żółtych drogach Stasiuk, Andrzej
Lato Coetzee, John M.
Tuwim Urbanek, Mariusz
Dzieje kultury polskiej Suchodolski, Bogdan
Fabryka os Banks, Iain
2.
Przewodnik literacki po Krakowie i województwie małopolskim Zamorska-Przyłuska, Ewa
Kain Saramago, José
Czarny faraon Jacq, Christian
Kim pan jest, profesorze Foucault? Foucault, Michel Matuszewski, Krzysztof
Bajeczka na twoją modłę Queneau, Raymond
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo