Filia 22 (ul. Sienkiewicza 2)
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Fabryka os Banks, Iain
1 Autobiografia Borges, Jorge Luis Giovanni, Norman Thomas di
1 Lato Coetzee, John M.
2 Kim pan jest, profesorze Foucault? Foucault, Michel Matuszewski, Krzysztof
1 Od czystej formy do literatury faktu Hutnikiewicz, Artur
2 Czarny faraon Jacq, Christian
1 Krwawy południk albo Wieczorna łuna na zachodzie McCarthy, Cormac
1 Traktat o łuskaniu fasoli Myśliwski, Wiesław
2 Bajeczka na twoją modłę Queneau, Raymond
2 Kain Saramago, José
1 Nie ma ekspresów przy żółtych drogach Stasiuk, Andrzej
1 Dzieje kultury polskiej Suchodolski, Bogdan
1 Historia Japonii Totman, Conrad D.
1 Brzechwa nie dla dzieci Urbanek, Mariusz
1 Tuwim Urbanek, Mariusz
1 Coco Chanel Vaughan, Hal
2 Przewodnik literacki po Krakowie i województwie małopolskim Zamorska-Przyłuska, Ewa
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo