Zbiory użytkownika Karolus
Klasyki
Półka Tytuł Twórca Ocena
5 Świętoszek Państwowy Instytut Wydawniczy Molière
5 Zemsta Fredro, Aleksander
5 Balladyna Słowacki, Juliusz
5 Dziady Mickiewicz, Adam
2 Giaur Byron, George Gordon Byron
5 Romeo i Julia Szekspir, William Shakespeare, William
1 Jądro ciemności Conrad-Korzeniowski, Joseph
1 Latarnik Sienkiewicz, Henryk
1 Syzyfowe prace Żeromski, Stefan
1 W pustyni i w puszczy Sienkiewicz, Henryk
6 Antygona Sofokles
4 Ballady i romanse Mickiewicz, Adam
2 Boska komedia Dante, Alighieri
5 Burza Shakespeare, William
2 Cesarz Kapuściński, Ryszard
1 Chłopi Reymont, Władysław-Stanisław
1 Cierpienia młodego Wertera Goethe, Johann Wolfgang von Goethe, Johann Wolfgang
7 Dom dzienny, dom nocny Tokarczuk, Olga
5 Faust Goethe, Johann Wolfgang von
7 Ferdydurke Gombrowicz, Witold Marian
1 Gloria victis Orzeszkowa, Eliza
2 Granica Nałkowska, Zofia
2 Grażyna Mickiewicz, Adam
5 Hamlet Shakespeare, William Szekspir, William
2 Inny świat Herling-Grudziński, Gustaw
6 Kordian Słowacki, Juliusz
6 Król Lear Szekspir, William
1 Lalka Prus, Bolesław
3 Ludzie bezdomni Żeromski, Stefan
5 Makbet Shakespeare, William Szekspir, William
2 Medaliony Nałkowska, Zofia
1 Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki Krasicki, Ignacy
1 Miłosierdzie gminy Konopnicka, Maria
6 Moralność pani Dulskiej Zapolska, Gabriela
2 Pan Tadeusz czyli Ostatni zajazd na Litwie Mickiewicz, Adam
3 Przedwiośnie Żeromski, Stefan
1 Quo vadis Sienkiewicz, Henryk
2 Rozmowy z katem Moczarski, Kazimierz
5 Skąpiec Molière
2 Sklepy cynamonowe Schulz, Bruno
6 Tango Mrożek, Sławomir
6 Wesele Wyspiański, Stanisław
3 Wybór opowiadań Borowski, Tadeusz
7 Zapiski na pudełku od zapałek Eco, Umberto
2 Zdążyć przed Panem Bogiem Krall, Hanna
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo