Zbiory użytkownika Karolus
Klasyki
Półka Tytuł Twórca Ocena
1. epika
W pustyni i w puszczy Sienkiewicz, Henryk
Latarnik Sienkiewicz, Henryk
Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki Krasicki, Ignacy
Syzyfowe prace Żeromski, Stefan
Quo vadis Sienkiewicz, Henryk
Jądro ciemności Conrad-Korzeniowski, Joseph
Cierpienia młodego Wertera Goethe, Johann Wolfgang von Goethe, Johann Wolfgang
Lalka Prus, Bolesław
Chłopi Reymont, Władysław-Stanisław
Miłosierdzie gminy Konopnicka, Maria
Gloria victis Orzeszkowa, Eliza
2. epika
Giaur Byron, George Gordon Byron
Pan Tadeusz czyli Ostatni zajazd na Litwie Mickiewicz, Adam
Grażyna Mickiewicz, Adam
Boska komedia Dante, Alighieri
Medaliony Nałkowska, Zofia
Granica Nałkowska, Zofia
Sklepy cynamonowe Schulz, Bruno
Cesarz Kapuściński, Ryszard
Rozmowy z katem Moczarski, Kazimierz
Inny świat Herling-Grudziński, Gustaw
Zdążyć przed Panem Bogiem Krall, Hanna
3.
Wybór opowiadań Borowski, Tadeusz
Przedwiośnie Żeromski, Stefan
Ludzie bezdomni Żeromski, Stefan
4. liryka
Ballady i romanse Mickiewicz, Adam
5. dramat
Zemsta Fredro, Aleksander
Balladyna Słowacki, Juliusz
Dziady Mickiewicz, Adam
Romeo i Julia Szekspir, William Shakespeare, William
Skąpiec Molière
Świętoszek Państwowy Instytut Wydawniczy Molière
Hamlet Shakespeare, William Szekspir, William
Burza Shakespeare, William
Makbet Shakespeare, William Szekspir, William
Faust Goethe, Johann Wolfgang von
6.
Moralność pani Dulskiej Zapolska, Gabriela
Król Lear Szekspir, William
Tango Mrożek, Sławomir
Antygona Sofokles
Wesele Wyspiański, Stanisław
Kordian Słowacki, Juliusz
7. inne
Zapiski na pudełku od zapałek Eco, Umberto
Ferdydurke Gombrowicz, Witold Marian
Dom dzienny, dom nocny Tokarczuk, Olga
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo