Monika Szwaja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Powtórka z morderstwa Szwaja, Monika
Dziewice, do boju! Szwaja, Monika
Zatoka trujących jabłuszek Szwaja, Monika
Matka wszystkich lalek Szwaja, Monika
Gosposia prawie do wszystkiego Szwaja, Monika
Klub mało używanych dziewic Szwaja, Monika
Zupa z ryby fugu Szwaja, Monika
2.
Zapiski stanu poważnego Szwaja, Monika
Nie dla mięczaków Szwaja, Monika
Listy miłosne Gretkowska, Manuela Bolecka, Anna
Goerke, Natasza
Iwasiów, Inga
Kowalewska, Hanna
Kuczok, Wojciech
Miecznicka, Magdalena
Nasiłowska, Anna
Szczepkowska, Joanna
Szwaja, Monika
Wiśniewski, Janusz Leon
Romans na receptę Szwaja, Monika
Artystka wędrowna Szwaja, Monika
Dom na klifie Szwaja, Monika
Stateczna i postrzelona Szwaja, Monika
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo