Monika Szwaja
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Artystka wędrowna Szwaja, Monika
2 Dom na klifie Szwaja, Monika
1 Dziewice, do boju! Szwaja, Monika
1 Gosposia prawie do wszystkiego Szwaja, Monika
1 Klub mało używanych dziewic Szwaja, Monika
2 Listy miłosne Gretkowska, Manuela Bolecka, Anna
Goerke, Natasza
Iwasiów, Inga
Kowalewska, Hanna
Kuczok, Wojciech
Miecznicka, Magdalena
Nasiłowska, Anna
Szczepkowska, Joanna
Szwaja, Monika
Wiśniewski, Janusz Leon
1 Matka wszystkich lalek Szwaja, Monika
2 Nie dla mięczaków Szwaja, Monika
1 Powtórka z morderstwa Szwaja, Monika
2 Romans na receptę Szwaja, Monika
2 Stateczna i postrzelona Szwaja, Monika
2 Zapiski stanu poważnego Szwaja, Monika
1 Zatoka trujących jabłuszek Szwaja, Monika
1 Zupa z ryby fugu Szwaja, Monika
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo