Fantastyka
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Czerwone zwoje magii Clare, Cassandra Chu, Wesley
2 Droga dusz Hendel, Paulina
1 Epidemia Wiśniowska Basia
1 Głos z zaświatów Werber, Bernard
2 Imperium chmur Dukaj, Jacek
1 Korona ze złoconych kości Armentrout, Jennifer L.
1 Królestwa i chaos Kade, Kel
1 Księżycowe Miasto Maas, Sarah J.
2 Łowca Hendel, Paulina
1 Magia zmienia Andrews, Ilona
2 Minas Warsaw Kozak, Magdalena
2 Ognista królowa King, Emily R.
1 Otchłań Brett, Peter V.
1 Otchłań Brett, Peter V.
2 Waleczna królowa King, Emily R.
1 Zaginiona Księga Bieli Clare, Cassandra Chu, Wesley
2 Żniwiarz Hendel, Paulina
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo