Fantastyka
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Zaginiona Księga Bieli Clare, Cassandra Chu, Wesley
Czerwone zwoje magii Clare, Cassandra Chu, Wesley
Otchłań Brett, Peter V.
Otchłań Brett, Peter V.
Magia zmienia Andrews, Ilona
Księżycowe Miasto Maas, Sarah J.
Głos z zaświatów Werber, Bernard
Epidemia Wiśniowska Basia
Korona ze złoconych kości Armentrout, Jennifer L.
Królestwa i chaos Kade, Kel
2.
Droga dusz Hendel, Paulina
Żniwiarz Hendel, Paulina
Łowca Hendel, Paulina
Imperium chmur Dukaj, Jacek
Minas Warsaw Kozak, Magdalena
Waleczna królowa King, Emily R.
Ognista królowa King, Emily R.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo