Młodzieżowe
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Busola snów Baccalario, Pierdomenico
2 Żyrafa Peli oraz ja Dahl, Roald
2 Drużyna Flanagan, John
1 Niewolnicy z Socorro Flanagan, John
2 Pościg Flanagan, John
2 Wyrzutki Flanagan, John
2 Gra o Ferrin Michalak, Katarzyna
2 Powrót do Ferrinu Michalak, Katarzyna
2 Serce Ferrinu Michalak, Katarzyna
2 Wojna o Ferrin Michalak, Katarzyna
1 Baśniobór Mull, Brandon
1 Gwiazda wieczorna wschodzi Mull, Brandon
1 Klucze do więzienia demonów Mull, Brandon
1 Plaga cieni Mull, Brandon
1 Tajemnice smoczego azylu Mull, Brandon
1 Yellow bahama w prążki Nowak, Ewa
1 Cień węża Riordan, Rick
1 Ognisty tron Riordan, Rick
2 Miłość niejedną ma minę Tyszka, Agnieszka
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo