Młodzieżowe
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Yellow bahama w prążki Nowak, Ewa
Niewolnicy z Socorro Flanagan, John
Busola snów Baccalario, Pierdomenico
Plaga cieni Mull, Brandon
Baśniobór Mull, Brandon
Tajemnice smoczego azylu Mull, Brandon
Gwiazda wieczorna wschodzi Mull, Brandon
Klucze do więzienia demonów Mull, Brandon
Ognisty tron Riordan, Rick
Cień węża Riordan, Rick
2.
Miłość niejedną ma minę Tyszka, Agnieszka
Żyrafa Peli oraz ja Dahl, Roald
Wojna o Ferrin Michalak, Katarzyna
Gra o Ferrin Michalak, Katarzyna
Powrót do Ferrinu Michalak, Katarzyna
Serce Ferrinu Michalak, Katarzyna
Wyrzutki Flanagan, John
Drużyna Flanagan, John
Pościg Flanagan, John
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo