Kryminały
Półka Tytuł Twórca Ocena
1. Jo Nesbo
Karaluchy Nesbø, Jo
Trzeci klucz Nesbø, Jo
Czerwone gardło Nesbø, Jo
Pentagram Nesbo, Jo
Wybawiciel Nesbø, Jo
2. Katarzyna Bonda
Klatka dla niewinnych Bonda, Katarzyna
Tylko martwi nie kłamią Bonda, Katarzyna
Kobieta w walizce Bonda, Katarzyna
Nikt nie musi wiedzieć Bonda, Katarzyna
3. K. Miszczuk, A. Jeż i inne
Obsesja Miszczuk, Katarzyna Berenika
Paranoja Miszczuk, Katarzyna Berenika
Pustułka Miszczuk, Katarzyna Berenika
Ja cię kocham, a ty miau Miszczuk, Katarzyna Berenika
Szaniec Jeż, Agnieszka
Odpłata. / Agnieszka Jeż Jeż, Agnieszka
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo