Kryminały
Półka Tytuł Twórca Ocena
3 Ja cię kocham, a ty miau Miszczuk, Katarzyna Berenika
1 Pentagram Nesbo, Jo
3 Obsesja Miszczuk, Katarzyna Berenika
3 Paranoja Miszczuk, Katarzyna Berenika
1 Trzeci klucz Nesbø, Jo
3 Pustułka Miszczuk, Katarzyna Berenika
1 Czerwone gardło Nesbø, Jo
1 Karaluchy Nesbø, Jo
2 Klatka dla niewinnych Bonda, Katarzyna
2 Kobieta w walizce Bonda, Katarzyna
2 Nikt nie musi wiedzieć Bonda, Katarzyna
3 Odpłata. / Agnieszka Jeż Jeż, Agnieszka
3 Szaniec Jeż, Agnieszka
2 Tylko martwi nie kłamią Bonda, Katarzyna
1 Wybawiciel Nesbø, Jo
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo