REGIONALIA seria - Moja Biblioteka Mazurska
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 A dąb rośnie Prusiński, Tadeusz
2 Czarci Ostrów Waldemar Mierzwa Retman
1 Dawna Ostróda Kozłowski, Janusz B.
1 Dzieje literatury mazurskiej Sembrzycki, Jan Karol Ossowski, Juliusz Jan
1 Dzieje ludu mazurskiego Obitz, Kurt Alfred
2 Ewangelicy w Mikołajkach Krysiak, Dominik
1 Historia okręgu i miasta Olsztynka Toeppen, Max
2 Inne szkice pruskie Małłek, Janusz
1 Mazury Mierzwa, Waldemar
2 Miasteczko Mierzwa, Waldemar
2 Moje Prusy, moje Mazury Małłek, Janusz
1 Smak Mazur Wolski, Rafał
2 Spadek Kruk, Erwin
1 Tragarz duchów Łapo, Jerzy Marek
1 Wierzenia mazurskie Toppen, Max Turowski, Jakub
1 W cieniu Zamkowej Góry Łapo, Jerzy Marek
2 Zasmakuj w Mazurach Gworek, Mirosław Mierzwa, Waldemar
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo