REGIONALIA seria - Moja Biblioteka Mazurska
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
A dąb rośnie Prusiński, Tadeusz
Historia okręgu i miasta Olsztynka Toeppen, Max
Smak Mazur Wolski, Rafał
W cieniu Zamkowej Góry Łapo, Jerzy Marek
Dawna Ostróda Kozłowski, Janusz B.
Dzieje ludu mazurskiego Obitz, Kurt Alfred
Tragarz duchów Łapo, Jerzy Marek
Wierzenia mazurskie Toppen, Max Turowski, Jakub
Mazury Mierzwa, Waldemar
Dzieje literatury mazurskiej Sembrzycki, Jan Karol Ossowski, Juliusz Jan
2.
Moje Prusy, moje Mazury Małłek, Janusz
Spadek Kruk, Erwin
Ewangelicy w Mikołajkach Krysiak, Dominik
Miasteczko Mierzwa, Waldemar
Inne szkice pruskie Małłek, Janusz
Zasmakuj w Mazurach Gworek, Mirosław Mierzwa, Waldemar
Czarci Ostrów Waldemar Mierzwa Retman
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo