Literatura obyczajowa
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Bezdomna Michalak, Katarzyna
1 Błękitne sny Michalak, Katarzyna
2 Dyrektorka generalna Haner, K. N.
1 Gwiazdka z nieba Michalak, Katarzyna
1 Mistrz Michalak, Katarzyna
2 Mistrz Michalak, Katarzyna
2 Najlepsze miejsce na świecie Bartosiak, Jacek
2 Ogród Kamili Michalak, Katarzyna
1 Pisarka Michalak, Katarzyna
1 Powrót do Poziomki Michalak, Katarzyna
2 Przystań Julii Michalak, Katarzyna
1 Spełnienia marzeń! Michalak, Katarzyna
1 Ścigany Michalak, Katarzyna
2 Tego lata stałam się piękna Han, Jenny
2 Układ Kazan, Elia
2 Wioska wdów McCracken, Patti
2 Wiosna Kownacka, Maria
2 Wiosna cudów Kordel, Magdalena
1 Zacisze Gosi Michalak, Katarzyna
1 Zemsta Michalak, Katarzyna
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo