Nagroda Pióro Fredry
Półka Tytuł Twórca Ocena
1. 2022
2. 2021
Eryka i Jan Drostowie Banaś, Barbara
3. 2020
Z rzeczy pierwszych Weinberger, Eliot
4. 2019
Japonia utracona Kerr, Alex
5. 2018
O krok od nich Sommer, Piotr
6. 2017
Nieprzysiadalność Świetlicki, Marcin Księżyk, Rafał
7. 2016
Miasto Archipelag Springer, Filip
8. 2015
Kucając Stasiuk, Andrzej
9. 2014
Był jazz Karpiński, Krzysztof
10. 2013
Gajos Baniewicz, Elżbieta
11. 2012
55 skarbów Polski Poprzęcka, Maria
12. 2011
Popiół i diament Andrzejewski, Jerzy
13. 2010
Listy Dąbrowska, Maria Stempowski, Jerzy
Listy Dąbrowska, Maria Stempowski, Jerzy
14. 2009
Ach! Folga-Januszewska, Dorota
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo