Biografie
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Blondynka Oates, Joyce Carol
3 Bona Niedźwiecka, Magdalena
4 Dom Versace Ball, Deborah
2 Dwa światła Paszyńska, Maria
4 Dzieci nazistów Molenda, Jarosław
3 Dziecko Holokaustu Keidar, Amira
4 Dziewczynka, która nie potrafiła nienawidzić Maksymowicz, Lidia Rodari, Paolo
3 Fryderyk Chopin Pyzio, Jan
3 Hanka Droga, Katarzyna
2 Historia Edith Velmans, Edith
3 Ignacy Jan Paderewski Łozińska, Maja Łoziński, Jan
3 Klara Stankowski, Wojciech
4 Kopernik Orliński, Wojciech
3 Lekarz od cudu życia Brzozowska, Edyta
4 Merci, monsieur Dior Gabriel, Agnès.
4 Mickiewicz Kienzler, Iwona
3 Moja spowiedź Janczyk, Dawid Dobrowolski, Piotr
4 Osiecka Turowska, Zofia
2 O chłopcu, który poszedł za tatą do Auschwitz Dronfield, Jeremy
4 Pamiątkowe rupiecie Bikont, Anna Szczęsna, Joanna
1 Poli Raksy twarz Tomasik, Krzysztof
2 Położna z Auschwitz Knedler, Magdalena
3 Pozłacane lata Tanabe, Karin
1 Saga czyli Filiżanka, której nie ma Harasimowicz, Cezary
2 Skorpion Wójcik, Krzysztof
2 Światło ukryte w mroku Cameron, Sharon
2 Tatuażysta z Auschwitz Morris, Heather
4 Ty pieronie! Jaros, Magdalena
4 Witkacy i kobiety Czyńska, Małgorzata
1 Wowa, Wołodia, Władimir Kurczab-Redlich, Krystyna
5 Wszystkie korony Ewy Wachowicz: miss i cała reszta Wachowicz, Ewa
5 Wszystkie żony Henryka VIII Kienzler, Iwona
2 Wszystkie życia Hedy Lamarr Benedict, Marie
3 W imię miłości Bloom, Amy
1 Zełenski Rudenko, Sergìj Rudenko, Serhij
2 Żona wyklęta Śnieżko, Anna
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo