Biografie
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Zełenski Rudenko, Sergìj Rudenko, Serhij
Saga czyli Filiżanka, której nie ma Harasimowicz, Cezary
Wowa, Wołodia, Władimir Kurczab-Redlich, Krystyna
Blondynka Oates, Joyce Carol
Poli Raksy twarz Tomasik, Krzysztof
2.
Historia Edith Velmans, Edith
Wszystkie życia Hedy Lamarr Benedict, Marie
Dwa światła Paszyńska, Maria
O chłopcu, który poszedł za tatą do Auschwitz Dronfield, Jeremy
Położna z Auschwitz Knedler, Magdalena
Światło ukryte w mroku Cameron, Sharon
Skorpion Wójcik, Krzysztof
Żona wyklęta Śnieżko, Anna
Tatuażysta z Auschwitz Morris, Heather
3.
Ignacy Jan Paderewski Łozińska, Maja Łoziński, Jan
Moja spowiedź Janczyk, Dawid Dobrowolski, Piotr
Pozłacane lata Tanabe, Karin
Lekarz od cudu życia Brzozowska, Edyta
Fryderyk Chopin Pyzio, Jan
Hanka Droga, Katarzyna
Klara Stankowski, Wojciech
Bona Niedźwiecka, Magdalena
Dziecko Holokaustu Keidar, Amira
W imię miłości Bloom, Amy
4.
Merci, monsieur Dior Gabriel, Agnès.
Mickiewicz Kienzler, Iwona
Ty pieronie! Jaros, Magdalena
Osiecka Turowska, Zofia
Dzieci nazistów Molenda, Jarosław
Dom Versace Ball, Deborah
Dziewczynka, która nie potrafiła nienawidzić Maksymowicz, Lidia Rodari, Paolo
Kopernik Orliński, Wojciech
Pamiątkowe rupiecie Bikont, Anna Szczęsna, Joanna
Witkacy i kobiety Czyńska, Małgorzata
5.
Wszystkie żony Henryka VIII Kienzler, Iwona
Wszystkie korony Ewy Wachowicz: miss i cała reszta Wachowicz, Ewa
Jadwiga Sobolewska, Justyna
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo