Himalaje, wspinaczka
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Dosięgnąć Everestu Kobierowska, Dorota
1 Everest Weathers, Beck Michaud, Stephen G.
1 Everest - Góra Gór Witkowska, Monika
1 Góry na opak czyli Rozmowy o czekaniu Morawska, Olga
1 Korona Ziemi Czerwińska, Anna
2 Kukuczka Kortko, Dariusz Pietraszewski, Marcin
2 Moje życie na krawędzi Messner, Reinhold Hüetlin, Thomas
2 Mordercza góra Falvey, Pat
2 Mój pionowy świat Kukuczka, Jerzy
2 Nanga Parbat Czerwińska, Anna
2 Nanga Parbat Szczepański, Dominik Tomza, Piotr
1 Na jednej linie Rutkiewicz, Wanda
1 Przesunąć horyzont Wojciechowska, Martyna
2 Śmierć na Nanga Parbat Kienlin, Max-Engelhardt von
1 Ucieczka na szczyt McDonald, Bernadette
1 Wspinaczka DeWalt, G. Weston Bukriejew, Anatolij
1 Wszystko za Everest Krakauer, Jon
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo