Himalaje, wspinaczka
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Korona Ziemi Czerwińska, Anna
Góry na opak czyli Rozmowy o czekaniu Morawska, Olga
Wspinaczka DeWalt, G. Weston Bukriejew, Anatolij
Everest Weathers, Beck Michaud, Stephen G.
Wszystko za Everest Krakauer, Jon
Everest - Góra Gór Witkowska, Monika
Dosięgnąć Everestu Kobierowska, Dorota
Ucieczka na szczyt McDonald, Bernadette
Na jednej linie Rutkiewicz, Wanda
Przesunąć horyzont Wojciechowska, Martyna
2.
Mój pionowy świat Kukuczka, Jerzy
Mordercza góra Falvey, Pat
Kukuczka Kortko, Dariusz Pietraszewski, Marcin
Nanga Parbat Szczepański, Dominik Tomza, Piotr
Moje życie na krawędzi Messner, Reinhold Hüetlin, Thomas
Nanga Parbat Czerwińska, Anna
Śmierć na Nanga Parbat Kienlin, Max-Engelhardt von
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo