Notatki na mankietach:

wczesna proza

Wybór:
Andrzej Drawicz (1932-1997)
Alla Sarahanova (1933-2010)
Tłumacz:
Witold Dąbrowski (1933-1978)
Autor:
Mihail Afanas'evič Bulgakov (1891-1940) ...
Wydawca:
Wydawnictwo Literackie (1984-1994)
Wydane w seriach:
ABC - Klasyka dla Każdego
ISBN:
83-08-00816-X, 83-08-02530-7
Autotagi:
druk
epika
Więcej informacji...
2.0
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Same zapiski lekarza to auto­biog­rafi­czne­ wprawki literackie, podobnie jak reszta opowiadań z początkowego okresu twórczości. Da się to czytać, choć szału nie ma. Natomiast zwróciłem uwagę na to, co między wierszami. Nędza, głód, i kłopoty młodego lekarza i literata, porewolucyjny bałagan, ale jednak odbudowa i optymizm. Bułhakow musiał zdawać sobie sprawę, że wylądował w piekle historii, ale chcąc publikować musiał się dostosować. To są aspekty, które ostro, ale trafnie wyraził Miłosz w ‘Umyśle zniewolonym’. Można było albo uciekać, albo flirtować z reżymem. Jak później u nas Tyrmand, wczesny Hłasko – flirt polegał na ukazywaniu ówczesnej patologicznej rzeczywistości jako przejściowo trudnej, ale sympatycznej i jednak ludzkiej. ‘Robiący’ w takim krypto-socrealizmie twórca walczył o zniewolenie umysłów i prawdopodobnie bardziej umacniał reżym niż dywizje czołgów. Nie specjalnie warto, a już na pewno nie @ 150.- ‘złych’, co proponuje Tezeusz.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Wybór:Andrzej Drawicz (1932-1997) Alla Sarahanova (1933-2010)
Tłumacz:Witold Dąbrowski (1933-1978)
Autorzy:Mihail Afanas'evič Bulgakov (1891-1940) Witold Dąbrowski (1933-1978)
Przedmowa:Andrzej Drawicz (1932-1997)
Wydawca:Wydawnictwo Literackie (1984-1994)
Serie wydawnicze:ABC - Klasyka dla Każdego
ISBN:83-08-00816-X 83-08-02530-7
Autotagi:druk epika książki literatura literatura piękna proza
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 9 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo