Kongres futurologiczny

Inne tytuły:
ze wspomnień Ijona Tichego
Maska
Autor:
Stanisław Lem (1775-1817) ...
Posłowie:
Jerzy Jarzębski (1947-2024)
Wydawcy:
Wydawnictwo Literackie (1973-2024)
Wydawnictwo Agora (2008)
Dom Wydawniczy Bellona (2008)
Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym LARIX
Autotagi:
druk
książki
opowiadania
powieści
proza
zbiory opowiadań
Więcej informacji...
4.0 (2 głosy)

Kongres futurologiczny" to jedna z najbardziej brawurowo opowiedzianych przygód Ijona Tichego. Zaproszony na zjazd futurologów we wstrząsanej rewolucją latynoamerykańskiej republice, Tichy przenosi się do świata, gdzie w groteskowym splocie zrealizowały się jednocześnie utopijna i antyutopijna wersja historii przyszłości. Kpina z futurologii podszyta jest - jak zawsze u Lema - refleksją o skłonności człowieka do "rozbratu z rzeczywistością". Prof. Jerzy Jarzębski o Kongresie futurologicznym: "Chichot, jaki rozbrzmiewa w Kongresie futurologicznym, jest po trosze chichotem diabelskim, co pewnie nie przeszkadza nam bawić się świetnie przy lekturze tego brawurowego utworu. Bo przecie diabeł siedzi pod podszewką niejednego literackiego arcydzieła - a już na pewno wtóruje uczonym dysputom futurologów."
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Intrygująca a zarazem przerażająca wersja przedstawionej przez Lema wizja przyszłości, jak również wartka akcja sprawiają, że od tej książki nie można się oderwać, czyta się ją jednym tchem.
  • Problem polega na tym, jak ocenić cały obiad składający się z dwóch dań - jednego smacznego i drugiego rozc­zaro­wują­cego­. Tym smacznym jest "Kongres futurologiczny". Przygoda zahibernowanego w burzliwych okolicznościach człowieka, rozmrożonego po latach w rzeczywistości delikatnie mówiąc dziwnej, zdominowanej przez rozszalałą farmakologię. Matrix zmieszany z malarstwem Hieronima Bosha, jakiś powiew Jonatana Swifta z jego Guliwerem i kto wie, co jeszcze. Wszystko to z mocnym i mrocznym przesłaniem. Za to opowiadanie cztery gwiazdki. Ale jest też i "Maska", opowieść której największą zaletą jest to, że... krótka. Tu trochę skojarzeń z Ksenomorfem z pokładu Nostromo, ale tylko w warstwie wizualnej. Nudy, duszący i nadpobudliwy język Lovecrafta... Słabo, na półtorej gwiazdki. Średnia, po zaokrągleniu w górę, jak widać i tak niezła.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:ze wspomnień Ijona Tichego Maska Opowiadania Ijona Tichego Głos Pana
Autorzy:Stanisław Lem (1775-1817) Jerzy Jarzębski (1947-2024)
Posłowie:Jerzy Jarzębski (1947-2024)
Lektor:Adam Ferency
Wydawcy:Wydawnictwo Literackie (1973-2024) Wydawnictwo Agora (2008) Dom Wydawniczy Bellona (2008) Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym LARIX
Serie wydawnicze:Dzieła Biblioteka Gazety Wyborczej "Dzieła" / Biblioteka Gazety Wyborczej Dzieła Wybrane Dzieła Wybrane - Stanisław Lem Dzieła zebrane Stanisława Lema Dzieła - Stanisław Lem
ISBN:83-08-01024-5 83-08-03434-9 978-83-08-04894-8 978-83-08-07031-4 978-83-08-08006-1 978-83-7552-400-0 978-83-7552-402-4 9308010245 83-08-01204-5
Autotagi:beletrystyka druk epika książki literatura literatura piękna opowiadania powieści proza zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 45 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo