Opowiadania prawie wszystkie

Autor:
Edgar Allan Poe (1809-1849)
Tłumacz:
Sławomir Studniarz
Posłowie:
Sławomir Studniarz
Wybór:
Sławomir Studniarz
Redakcja:
Sławomir Studniarz
Wydawca:
Wydawnictwo Marginesy (2021)
ISBN:
978-83-66671-95-9, 978-83-66671-96-6
Autotagi:
druk
elementy biograficzne
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań
4.0

Edgar Allan Poe – prekursor horroru i opowiadań detektywistycznych. Żył krótko i burzliwie, zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach, a osiągnięcia literackie okazały się nadzwyczaj trwałe. Jego utwory cieszą się niesłabnącą popularnością i powoli zdobywają uznanie również w kręgach akademickich. Sama postać amerykańskiego twórcy silnie oddziałuje na współczesną kulturę popularną, o czym świadczy niedawno nakręcony film osnuty na tajemniczych okolicznościach jego śmierci, a także obecność Poego w serialach telewizyjnych i kreskówkach. Jego twórczość silnie inspirowała i nadal inspiruje grafików, malarzy i muzyków. H.P. Lovecraft mówił o nim: „Bóg fikcji literackiej”. Teraz Poe powraca w mistrzowskim przekładzie. Sławomir Studniarz, uhonorowany Nagrodą „Literatury na Świecie”, znakomicie oddaje walory językowe i literackie oryginału. Obok słynnych opowiadań, jak choćby: Zagłada domu Usherów, Maska czerwonego moru, Studnia i wahadło czy Czarny kot, w zbiorze znalazły się również teksty mniej znane: Eleonora, Żabi skoczek, Król Mór, System doktora Pierza i profesora Smoły czy Złoty żuk. Gratka dla miłośników grozy, budzący dreszcz powrót do źródeł – trzydzieści dziewięć opowiadań, będących prawdziwą mieszanką wybuchową, która nieustannie zniewala kolejne pokolenia czytelników. Edgar Allan Poe (1809–1849) – poeta i powieściopisarz amerykański, pracował jako krytyk i redaktor. Przedstawiciel romantyzmu w literaturze amerykańskiej. W jego twórczości dominowały wątki fantastyki i horroru. Zapoczątkował gatunek noweli kryminalnej (Zabójstwo przy Rue Morgue). Stworzył także pierwszą w literaturze postać detektywa – C. Auguste Dupina, który rozwiązuje zagadki kryminalne stosując metody dedukcji.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Znając prace Edgara Alana Poe bardzo wybiórczo postanowiłam zapoznać się z całym zbiorem jego opowiadań, szczególnie, że zostały one ostatnio pięknie wydane przez wydawnictwo Marginesy. Poe jak wiadomo, to nie tylko pisarz literatury grozy ale także prekursor postaci detektywa w powieściach kryminalnych. Czytając jego opowiadania hurtem dostrzegłam dopiero jaką drogę przeszedł gatunek powieści kryminalnych przez ostatnie dwieście lat. • Opowiadania Poe naszpikowane są długimi opisami emocji oraz analizami postępowań bohaterów. Sam motyw elementów grozy odwołuje się zaś często do wewnętrznych lęków człowieka związanych z jego moralnością. Przez naszpikowanie kinowymi horrorami i krwawymi powieściami kryminalnymi obecnych czasów- zakończenia opowiadań Poe wydają nam się wiec mało przerażające. Jednak nie można odmówić im braku klimatu, bo tego u amerykańskiego pisarza jest aż nad to. Dla mnie osobiście najlepiej czytało się ten zbiór z przerwami, ponieważ wtedy bardziej doceniałam głębię danego opowiadania, nie zlewały mi się też w jedno, jak miało to miejsce przy czytaniu ich hurtem. • Polecam, jeżeli jesteście fanami klasycznej literatury grozy lub chcecie zgłębić ten gatunek. Dla chcących spróbować od kilku opowieści polecam tytuły; Serce Oskarżycielem, William Wilson, System doktora Pierza i profesora Smoły oraz Tyś to uczynił.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo