Opowiadania prawie wszystkie

Autor:
Edgar Allan Poe (1809-1849)
Tłumacz:
Sławomir Studniarz
Posłowie:
Sławomir Studniarz
Wybór:
Sławomir Studniarz
Redakcja:
Sławomir Studniarz
Wydawca:
Wydawnictwo Marginesy (2021)
ISBN:
978-83-66671-95-9, 978-83-66671-96-6
Autotagi:
druk
elementy biograficzne
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań
4.0

Edgar Allan Poe – prekursor horroru i opowiadań detektywistycznych. Żył krótko i burzliwie, zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach, a osiągnięcia literackie okazały się nadzwyczaj trwałe. Jego utwory cieszą się niesłabnącą popularnością i powoli zdobywają uznanie również w kręgach akademickich. Sama postać amerykańskiego twórcy silnie oddziałuje na współczesną kulturę popularną, o czym świadczy niedawno nakręcony film osnuty na tajemniczych okolicznościach jego śmierci, a także obecność Poego w serialach telewizyjnych i kreskówkach. Jego twórczość silnie inspirowała i nadal inspiruje grafików, malarzy i muzyków. H.P. Lovecraft mówił o nim: „Bóg fikcji literackiej”. Teraz Poe powraca w mistrzowskim przekładzie. Sławomir Studniarz, uhonorowany Nagrodą „Literatury na Świecie”, znakomicie oddaje walory językowe i literackie oryginału. Obok słynnych opowiadań, jak choćby: Zagłada domu Usherów, Maska czerwonego moru, Studnia i wahadło czy Czarny kot, w zbiorze znalazły się również teksty mniej znane: Eleonora, Żabi skoczek, Król Mór, System doktora Pierza i profesora Smoły czy Złoty żuk. Gratka dla miłośników grozy, budzący dreszcz powrót do źródeł – trzydzieści dziewięć opowiadań, będących prawdziwą mieszanką wybuchową, która nieustannie zniewala kolejne pokolenia czytelników. Edgar Allan Poe (1809–1849) – poeta i powieściopisarz amerykański, pracował jako krytyk i redaktor. Przedstawiciel romantyzmu w literaturze amerykańskiej. W jego twórczości dominowały wątki fantastyki i horroru. Zapoczątkował gatunek noweli kryminalnej (Zabójstwo przy Rue Morgue). Stworzył także pierwszą w literaturze postać detektywa – C. Auguste Dupina, który rozwiązuje zagadki kryminalne stosując metody dedukcji.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Znając prace Edgara Alana Poe bardzo wybiórczo postanowiłam zapoznać się z całym zbiorem jego opowiadań, szczególnie, że zostały one ostatnio pięknie wydane przez wydawnictwo Marginesy. Poe jak wiadomo, to nie tylko pisarz literatury grozy ale także prekursor postaci detektywa w powieściach kryminalnych. Czytając jego opowiadania hurtem dostrzegłam dopiero jaką drogę przeszedł gatunek powieści kryminalnych przez ostatnie dwieście lat. • Opowiadania Poe naszpikowane są długimi opisami emocji oraz analizami postępowań bohaterów. Sam motyw elementów grozy odwołuje się zaś często do wewnętrznych lęków człowieka związanych z jego moralnością. Przez naszpikowanie kinowymi horrorami i krwawymi powieściami kryminalnymi obecnych czasów- zakończenia opowiadań Poe wydają nam się wiec mało przerażające. Jednak nie można odmówić im braku klimatu, bo tego u amerykańskiego pisarza jest aż nad to. Dla mnie osobiście najlepiej czytało się ten zbiór z przerwami, ponieważ wtedy bardziej doceniałam głębię danego opowiadania, nie zlewały mi się też w jedno, jak miało to miejsce przy czytaniu ich hurtem. • Polecam, jeżeli jesteście fanami klasycznej literatury grozy lub chcecie zgłębić ten gatunek. Dla chcących spróbować od kilku opowieści polecam tytuły; Serce Oskarżycielem, William Wilson, System doktora Pierza i profesora Smoły oraz Tyś to uczynił.
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo