Darmowy obiad

Tytuł oryginalny:
Free lunch
Autor:
Rex Ogle
Tłumacz:
Alicja Laskowska
Wydawcy:
Mamania Anna Zdrojewska-Żywiecka (2020)
Grupa Wydawnicza Relacja
ISBN:
978-83-66329-52-2
Autotagi:
autobiografie
beletrystyka
druk
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
powieści
proza

Poruszająca prawdziwa historia chłopca dorastającego w rodzinie dotkniętej chronicznym ubóstwem, nie tylko materialnym. Po latach wyrósł na błyskotliwego pisarza, który pracuje dla Marvel Comics i DC Comics, tworząc m.in. książki powiązane z Lego, Gwiezdnymi Wojnami i X-Menami. Ale póki co Rex Ogle ma dziurawy plecak, zniszczone ubrania i młodszego brata. Brakuje mu szkolnych przyborów, warunków do nauki i nieustająco - pieniędzy. Codziennie próbuje uniknąć upokorzenia, które czuje w szkolnej stołówce, kiedy korzysta z programu Free Lunch. W domu czekają na niego bezrobotna matka i ojczym, zajęci głównie unikaniem jakiejkolwiek pracy i wyłudzaniem pomocy. Postrzegany przez pryzmat biedy chłopak nieustająco zmaga się z codziennością i głodem - tym fizycznym, ale i emocjonalnym. W jego dzieciństwie nie następuje żaden radykalny przełom, Rex nie wygrywa na loterii, nie znajduje walizki pieniędzy. On tylko pewnego dnia zaczyna rozumieć, że to nie jego wina. Że to nie on powinien się wstydzić.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Rex nienawidzi zakupów w supermarkecie. Półki wypełnione masłem orzechowym, makaronami, panierowanymi pałeczkami mozzarelli, pączkami i lodami we wszystkich smakach boleśnie przypomniają mu, że nie może dostać tego na co ma ochotę, a żołądek ściska się (bardziej ze wstydu niż z głodu). Chłopak nie cierpi też momentu, w którym musi głośno oznajmiać pani ze stołówki, że należy do programu „darmowy obiad”. Głód jest uczuciem, które determinuje całe dotychczasowe życie Rexa. I nie jest to jedynie głód fizyczny – równie mocno nastolatek pragnie ciepła, akceptacji i normalnych relacji z bezrobotną matką. Do uporczywego burczenia w brzuchu idzie się przyzwyczaić – do domowych kłótni, ciągłego poczucia winy i przyspieszonej dorosłości również. Rex wyrywa z szarej codzienności chwile optymizmu podczas zabaw z młodszym bratem, kontaktów z troskliwą babcią, dyskusji z nowym przyjacielem. Czytelnik gorąco kibicuje, by w życiu nastolatka nastąpił jakiś przełom, by jego problemy finansowe w końcu się rozwiązały. Na kartach powieści nic takiego się nie dzieje, bowiem auto­biog­rafi­czna­ historia Rexa to opowieść o wewnętrznej zmianie i dążeniu do zrozumienia, że ubóstwo nie jest niczyją winą i powodem do wstydu.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo