Folwark zwierzęcy:

bajka

Tytuł oryginalny:
Animal farm
Autor:
George Orwell (1903-1950) ...
Tłumacz:
Bartłomiej Zborski ...
Wyd. w latach:
1986 - 2021
Autotagi:
druk
książki
powieści
Więcej informacji...
4.3 (46 głosów)

Ekskluzywne wydanie kolekcjonerskie kultowej powieści Georgeĺa Orwella ilustrowane gwaszami Iwana Kulika. George Orwell, właśc. Eric Arthur Blair (1903ľ1950), angielski powieściopisarz, eseista I publicysta. Największy rozgłos przyniosły mu powieści Folwark Zwierzęcy i Rok 1984. W Polsce ponadto ukazały się: Córka proboszcza, Wiwat aspidistra!, Brak tchu, Birmańskie dni oraz felietonów i esejów I ślepy by dostrzegł. Orwell pisał: äFolwark zwierzęcy miał być przede wszystkim satyrą na rewolucję rosyjską. Jednak, jak podkreślam, przesłanie utworu jest szersze: chciałem wyrazić w nim myśl, iż ów szczególny rodzaj rewolucji (gwałtowna rewolucja oparta na konspiracji, z motorem napędowym w postaci nieświadomie żądnych władzy osób) może doprowadzić jedynie do zmiany władców. Mój morał brzmi tak oto: rewolucje mogą przynieść radykalną poprawę, gdy masy będą czujne i będą wiedzieć, jak pozbyć się swych przywódców, gdy tamci zrobią, co do nich należy. [...] Nie można robić rewolucji, jeśli nie robi się jej dla siebie; nie ma czegoś takiego jak dobrotliwa dyktaturaö. Iwan Kulik urodził się w 1959 r. na Ukrainie. Malarz, ilustrator, grafik. Od 1990 roku mieszka w Polsce. Stworzył cykle ilustracji do Mistrza i Małgorzaty Bułhakowa (MUZA 2004) oraz Folwarku zwierzęcego Orwella. Jego obrazy olejne oraz gwasze znajdują się w rękach prywatnych kolekcjonerów na całym świecie. Ostatnio zajmuje się także pisaniem.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • "Wszystkie zwierzęta są równe, ale niektóre zwierzęta są równiejsze od innych" • Wow. Jestem pod wrażeniem jak wiele symboliki autor zdołał zawrzeć w tak niewielkiej ilości stron. Książka pokazuje jak członkowie rewolucji po staniu się elitą okazują się tak samo okrutni, a nawet gorsi od poprzedniej władzy. Pomimo rewolucji, która miała poprawić jakość życia wszystkich zwierząt tylko nieliczne cieszyły się przywilejami. Podobało mi się przedstawienie stopniowego przejmowania władzy przez świnie, ich manipulowanie innymi zwierzętami. Moimi ulubionym bohaterami był Boxer i Benjamin.
    +2 trafna
  • Orwella nie sposób pomylić z żadnym innym autorem. A Folwark zwierzęcy nie jest poodobny do rzadnej wczesniej czytanej przez mnie książki. W moim rankingu zajmuje jedno z pierwszych miejsc w konkurencji "ulubione".
    +2 trafna
  • Interesująca książka, polecam. :)
  • Tyle lat mija od wydania, a temat wciąż aktualny. • Bardzo dobrze został ukazany wizerunek Władzy. Władza może doprowadzi albo do dobrobytu albo porażki. Tutaj mamy to i to. Dobrobyt ukazany na początku, tuż po wygnaniu farmera oraz po obronie Folwarku przed odebraniem go z rąk zwierząt. Wtenczas jest spokój, zwierzęta są równe, skore do pomocy. • Ale cudów nie ma, i nawet świniom może woda sodowa do głowy uderzyć. Porażką nazwałabym ciąg dalszy. Wciąż coraz większe potrzeby i przywileje Władzy. Coraz więcej niedotrzymanych, wcześniej składanych obietnic. Coraz większy wyzysk. Więcej kłamstw. I smutny koniec. • Oby ta książką była przestrogą, która nigdy się nie ziści.
1 2
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:bajka
Autorzy:George Orwell (1903-1950) Bartłomiej Zborski Eric Arthur Blair (1903-1950)
Tłumaczenie:Bartłomiej Zborski Teresa Jeleńska
Przedmowa:Wacław Sadkowski (1933-2023)
Posłowie:Wacław Sadkowski (1933-2023) Wacław Sadowski
Ilustracje:Iwan Kulik Jan Lebenstein
Redakcja:Bartłomiej Zborski
oraz:George Orwell (1903-1950)
Wydawcy:Warszawskie Wydaw. Literackie MUZA SA (2004-2021) Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza (2002-2017) Muza SA (2000-2016) Warszawskie Wydawnictwo Muza SA (2012) Warszawskie Wydawnictwo Literackie (2004-2012) De Agostini Polska (2002) De Agostini Altaya (2002) Altaya Polska (2002) Porozumienie Wydawców (2000-2002) Wydawnictwo Da Capo (1986-2001) Oficyna Wydawnicza Graf (1993) Oficyna Literacka (1990-1993) Odra (1990) Wydaw. ALFA (1988-1989)
Serie wydawnicze:Lektura Szkolna Arcydzieła Literatury Współczesnej IV LO Kanon na Koniec Wieku Lektura Szkolna - Da Capo Lektura Szkolna - Oficyna Literacka
ISBN:83-7001-244-2 83-7001-315-5 83-7079-700-8 83-7079-780-6 83-7157-228-X 83-7200-327-0 83-7200-732-2 83-7200-996-1 83-7316-150-3 83-7316-179-1 83-7319-136-4 83-7319-291-3 83-7319-481-9 83-85130-61-6 83-85158-02-2 83-85158-70-7 83-86611-88-X 978-83-7495-229-3 978-83-7495-342-9 978-83-7495-401-3 978-83-7758-028-8 978-83-7758-290-9 978-83-7758-402-6 97883775802888 83-7001-214-2 83-86661-88-X 978-83-7758-8
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne druk epika ikonografia książki literatura literatura piękna powieści proza reprodukcje rysunki zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 159 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo