Folwark zwierzęcy

Tytuł oryginalny:
Animal farm
Inne tytuły:
bajka
Autor:
George Orwell (1903-1950) ...
Tłumacz:
Bartłomiej Zborski ...
Wyd. w latach:
1986 - 2021
Autotagi:
druk
książki
powieści
Więcej informacji...
4.3 (45 głosów)

Ekskluzywne wydanie kolekcjonerskie kultowej powieści Georgeĺa Orwella ilustrowane gwaszami Iwana Kulika. George Orwell, właśc. Eric Arthur Blair (1903ľ1950), angielski powieściopisarz, eseista I publicysta. Największy rozgłos przyniosły mu powieści Folwark Zwierzęcy i Rok 1984. W Polsce ponadto ukazały się: Córka proboszcza, Wiwat aspidistra!, Brak tchu, Birmańskie dni oraz felietonów i esejów I ślepy by dostrzegł. Orwell pisał: äFolwark zwierzęcy miał być przede wszystkim satyrą na rewolucję rosyjską. Jednak, jak podkreślam, przesłanie utworu jest szersze: chciałem wyrazić w nim myśl, iż ów szczególny rodzaj rewolucji (gwałtowna rewolucja oparta na konspiracji, z motorem napędowym w postaci nieświadomie żądnych władzy osób) może doprowadzić jedynie do zmiany władców. Mój morał brzmi tak oto: rewolucje mogą przynieść radykalną poprawę, gdy masy będą czujne i będą wiedzieć, jak pozbyć się swych przywódców, gdy tamci zrobią, co do nich należy. [...] Nie można robić rewolucji, jeśli nie robi się jej dla siebie; nie ma czegoś takiego jak dobrotliwa dyktaturaö. Iwan Kulik urodził się w 1959 r. na Ukrainie. Malarz, ilustrator, grafik. Od 1990 roku mieszka w Polsce. Stworzył cykle ilustracji do Mistrza i Małgorzaty Bułhakowa (MUZA 2004) oraz Folwarku zwierzęcego Orwella. Jego obrazy olejne oraz gwasze znajdują się w rękach prywatnych kolekcjonerów na całym świecie. Ostatnio zajmuje się także pisaniem.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Orwella nie sposób pomylić z żadnym innym autorem. A Folwark zwierzęcy nie jest poodobny do rzadnej wczesniej czytanej przez mnie książki. W moim rankingu zajmuje jedno z pierwszych miejsc w konkurencji "ulubione".
    +2 trafna
  • Interesująca książka, polecam. :)
  • Tyle lat mija od wydania, a temat wciąż aktualny. • Bardzo dobrze został ukazany wizerunek Władzy. Władza może doprowadzi albo do dobrobytu albo porażki. Tutaj mamy to i to. Dobrobyt ukazany na początku, tuż po wygnaniu farmera oraz po obronie Folwarku przed odebraniem go z rąk zwierząt. Wtenczas jest spokój, zwierzęta są równe, skore do pomocy. • Ale cudów nie ma, i nawet świniom może woda sodowa do głowy uderzyć. Porażką nazwałabym ciąg dalszy. Wciąż coraz większe potrzeby i przywileje Władzy. Coraz więcej niedotrzymanych, wcześniej składanych obietnic. Coraz większy wyzysk. Więcej kłamstw. I smutny koniec. • Oby ta książką była przestrogą, która nigdy się nie ziści.
  • Jedna z lepszych antyutopii jakie czytałam. Uniwersalna, smutna, pouczająca. Pokazuje jak łatwo można zakłamywać i manipulować innymi gdy tylko zdobędzie się ich zaufanie - a następnie jak chciwość i władza czynią podobnych do oprawców.
1 2
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:bajka
Autorzy:George Orwell (1903-1950) Bartłomiej Zborski Eric Arthur Blair (1903-1950)
Tłumaczenie:Bartłomiej Zborski Teresa Jeleńska
Przedmowa:Wacław Sadkowski (1933-2023)
Posłowie:Wacław Sadkowski (1933-2023) Wacław Sadowski
Ilustracje:Iwan Kulik Jan Lebenstein
Redakcja:Bartłomiej Zborski
oraz:George Orwell (1903-1950)
Wydawcy:Warszawskie Wydaw. Literackie MUZA SA (2004-2021) Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza (2002-2017) Muza SA (2000-2016) Warszawskie Wydawnictwo Muza SA (2012) Warszawskie Wydawnictwo Literackie (2004-2012) De Agostini Polska (2002) De Agostini Altaya (2002) Altaya Polska (2002) Porozumienie Wydawców (2000-2002) Wydawnictwo Da Capo (1986-2001) Oficyna Wydawnicza Graf (1993) Oficyna Literacka (1990-1993) Odra (1990) Wydaw. ALFA (1988-1989)
Serie wydawnicze:Lektura Szkolna Arcydzieła Literatury Współczesnej IV LO Kanon na Koniec Wieku Lektura Szkolna - Da Capo Lektura Szkolna - Oficyna Literacka
ISBN:83-7001-244-2 83-7001-315-5 83-7079-700-8 83-7079-780-6 83-7157-228-X 83-7200-327-0 83-7200-732-2 83-7200-996-1 83-7316-150-3 83-7316-179-1 83-7319-136-4 83-7319-291-3 83-7319-481-9 83-85130-61-6 83-85158-02-2 83-85158-70-7 83-86611-88-X 978-83-7495-229-3 978-83-7495-342-9 978-83-7495-401-3 978-83-7758-028-8 978-83-7758-290-9 978-83-7758-402-6 97883775802888 83-7001-214-2 83-86661-88-X 978-83-7758-8
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne druk epika ikonografia książki literatura literatura piękna powieści proza reprodukcje rysunki zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 157 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo