Ryba na drzewie

Tytuł oryginalny:
Fish in a tree
Autor:
Lynda Mullaly Hunt
Tłumacz:
Anna Studniarek-Więch
Lektor:
Hanna Kinder-Kiss
Wydawcy:
Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Larix (2020)
Wydawnictwo Nasza Księgarnia (2017)
ISBN:
9788310133, 978-83-10-13114-0
Autotagi:
audiobooki
CD
druk
książki
powieści
proza
4.5 (2 głosy)

Każdy jest na swój sposób mądry. Ale jeśli będziemy krytykować rybę, że nie umie chodzić po drzewach, to przez resztę życia będzie przekonana, że jest głupia. Ally jest dość bystra, by oszukać wielu inteligentnych ludzi. Za każdym razem, kiedy trafia do nowej szkoły, w sprytny sposób ukrywa, że nie umie czytać. Ma już dość bycia nazywaną "ofiarą losu", ale boi się poprosić o pomoc - bo w końcu na głupotę nie ma lekarstwa, prawda? Jednak nowy nauczyciel dostrzega w kłopotliwym dzieciaku rozgarniętą, kreatywną i utalentowaną dziewczynkę. Odmieńcy zaczynają być akceptowani, a w klasie Ally dzieją się rzeczy, które uświadamiają jej, że ona sama - i wszyscy pozostali - są naprawdę kimś, a wielkie umysły nie zawsze myślą tak samo. To pełna uczuć, podnosząca na duchu książka, która przemówi do każdego, kto kiedyś uważał, że coś z nim jest nie tak, bo nie pasował do rówieśników. [lubimyczytac.pl]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Szkicownik Rzeczy Niemożliwych należy do Ally Nickerson. Ally myśli obrazami i ma niesamowitą wyobraźnię, która pozwala wypełniać jej szkicownik fantastycznymi rysunkami. Każda sytuacja wywołuje w jej umyśle skojarzenia, które przelewane na papier układają się w nadzwyczajne kompozycje. Ally nie radzi sobie z czytaniem. Chciałaby móc przeczytać książkę „Alicja w Krainie Czarów”, którą czytał jej dziadek i którą bardzo lubi, ale słowa zapisane na kartce są dla niej jak tancerze, którzy się wiją i poruszają w tempie nie do opanowania. Dziewczynka ze względu na pracę jednego z rodziców często zmienia szkoły. Trudno jej zatem wpasować się w ustaloną wcześniej hierarchię szkolną, a poczucie wyobcowania potęguje dysleksja. Wyśmiewana i odrzucana przez rówieśników dobrze radzi sobie w świecie liczb i wkrótce okazuje się, że świetnie gra w szachy, które stają się jej nową pasją. Nauczyciel, pan Daniels, poświęca bohaterce czas po lekcjach i przy użyciu nietypowych ćwiczeń, wyko­rzys­tują­cych­ jej przestrzenną wyobraźnię, uczy, jak radzić sobie z niesfornymi literami. Przede wszystkim jednak budzi wiarę, że jest w Ally coś więcej niż tylko dzieciak, który kiepsko czyta. Ta wiara powoduje, że znajduje przyjaciół, a nawet zostaje przewodniczącą klasy. Nie można zajrzeć do szkicownika, by w pełni poznać Ally Nickerson. Można, a nawet trzeba, przeczytać poruszającą powieść „Ryba na drzewie”, która opowiada o perypetiach niezwykłej dziewczynki. Książka jest napisana prostym, ale obrazowym językiem, który uwiarygadnia dziewczynę w roli bohaterki i narratorki opowieści. Opowieść – nie tylko dla młodzieży – o byciu innym, niełatwej sztuce akceptacji, o rodzącej się wierze we własne możliwości, pokonywaniu barier i otwieraniu serca. • Lynda Mullaly Hunt, autorka książki była nauczycielką, obecnie organizuje spotkania z pisarzami dla Stowarzyszenia Autorów i Ilustratorów Książki Dziecięcej. Mieszka w stanie Connecticut z mężem, dwójką dzieci, energicznym psem rasy beagle i kotem, który nie cierpi beagli. • Biblioteka Kraków • Ewa Cywińska
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo