Dobranoc, Auschwitz:

reportaż o byłych więźniach

Autorzy:
Aleksandra Wójcik
Maciej Zdziarski
Wydawcy:
Znak Horyzont (2016-2023)
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
ISBN:
978-83-240-4173-2, 978-83-240-8023-6
Autotagi:
druk
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
sprawozdania
4.5 (10 głosów)

JÓZEF PACZYŁSKI, rocznik 1920. Więzień numer 121 - z pierwszego transportu, fryzjer komendanta Rudolfa Hössa. Na pytanie, czemu nie poderżnął mu gardła, będzie musiał odpowiadać przez całe życie. MARCELI GODLEWSKI, 1921, AK-owiec, egzekutor Kedywu. Po wielu miesiącach przesłuchań trafia do obozu, skąd ucieka przy pierwszej okazji. LIDIA MAKSYMOWICZ, najmłodsza. Uwięziona jako trzyletnia dziewczynka. Wystraszone dziecko ukrywające się pod pryczą przed wzrokiem doktora Mengele. KAROL TENDERA, więzień numer 100 430. Zakażony tyfusem w ramach eksperymentu medycznego. Nigdy nie pogodzi się z tym, że można bezkarnie mówić o "polskich obozach zagłady". Stefan Lipniak, 1924. Czterdzieści cztery miesiące za drutami. Cała młodość. Niewiele o tym mówi, bo życie to nie tylko obóz. Mija 70 lat. Byli więźniowie Auschwitz nadal żyją i są wśród nas. Spotykamy ich na ulicy, w tramwaju, w aptece. Mijamy w pośpiechu, nie zwracając uwagi. Wciąż mają dużo do opowiedzenia. Oto ich historie.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • wspaniały sposób pokazania tego, o czym my - kolejne pokolenia - • tak lekko dziś mówimy, nie przywiązując wagi do określeń i szczegółów... ( w końcu to minęło i do tego było tak dawno, kogo to obchodzi....) • a ci nieliczni do dziś żyją zamknięci w kapsule czasu, bowiem te kilka odległych lat dawno temu wpływa na ich postrzeganie życia i PRAWDY do dziś !!! • Po lekturze tej książki zupełnie inaczej spojrzałam na toczące się dziś spory wokół nazewnictwa obozów i tego czy ważne jest "pamiętać" i ZNAĆ PRAWDĘ. • Pilnujmy jej, póki żyją jeszcze ostatni z tych - którzy MOGĄ DAĆ ŚWIADECTWO ...
  • Historii o byłych więźniach obozów jest wiele, bardzo do siebie podobnych. Ten reportaż jest inny, nie znaczy że lepszy czy gorszy - jest inny. Nie jest wstrząsający z powodu drastycznych opisów, jakich wiele w innych takich pozycjach ; jest wstrząsający, bo mówi o ludziach, których już coraz mniej, pokazuje ich życie "po", mówi o pamięci. Przeczytałam tydzień temu, w dalszym ciągu przeżywam...
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo